Media en Windsors verstrikt in intrige

Media-adviseur Mark Bolland bezorgde de Britse kroonprins Charles het imago van een goede vader en geloofwaardige koning. Maar het Huis van Windsor en de media staan nu bol van de intriges....

HET schandaalblad News of the World had vorige week een koninklijke scoop: prins Harry, de tweede zoon van de Britse kroonprins Charles, had met marihuana geëxperimenteerd en was door zijn vader bij wijze van straf voor één dag naar een afkickcentrum gestuurd, waar hij met eigen ogen de ellendige gevolgen van drugsverslaving had kunnen aanschouwen. In de zondagskrant met een oplage van vier miljoen stuks werd Charles uitvoerig geprezen voor deze 'verfrissende en moedige aanpak' waarmee hij had geprobeerd zijn zoon weer op het rechte pad te krijgen.

De mix van feiten en commentaar wekte al gauw achterdocht. De onthulling was niet alleen het resultaat van journalistiek speurwerk, maar ook van een zorgvuldig geregisseerde operatie van Charles' eigen spin-machine die bezig is de prins te herscheppen van een wereldvreemde Victoriaanse icoon in een moderne huisvader en toekomstige koning.

Eind 1997 was de Britse kroonprins nog de meest impopulaire koninklijke telg ter wereld. Charles werd de tragische dood van zijn ex-vrouw Diana bijna persoonlijk aangerekend, en de natie was vrijwel eensgezind van opvatting dat de prins zijn beurt als koning maar beter kon overslaan.

Ruim vier jaar later hebben de Britten hun mening massaal bijgesteld. Uit een onlangs door The Observer gepubliceerde enquête blijkt 55 procent Charles nu wel geschikt te vinden voor het koningschap, zelfs na een huwelijk met zijn vriendin Camilla Parker Bowles. Verder denkt 70 procent dat Charles hard werkt en noemt 63 procent hem een goede ambassadeur van het land. Van alle leden van het koningshuis is volgens deze enquête juist Charles degene die het meest oog heeft voor de dagelijkse noden van de gewone man.

De wonderlijke metamorfose van Charles' imago is het werk van Mark Bolland (35), een voormalig directeur van de Press Complaint Commission (PCC) - de Britse Raad van de Journalistiek - die in 1996 door de 'beschadigde' kroonprins als plaatsvervangend privé-secretaris in dienst werd genomen, vlak nadat de scheidingsprocedure met Diana was afgerond.

Zijn benoeming wekte verbazing en leidde tot ergernis bij het establishment: de homoseksuele Bolland had geen Eton-achtergrond, noch had hij het normale carrièrepad van koninklijke adviseurs gevolgd. Daarnaast leek hij als actief societyfiguur niet bepaald voorbestemd voor het discrete werk op St. James Palace, de residentie van de kroonprins.

Maar Bolland was een ingenieus mediastrateeg en beschikte over relaties. Zo was zijn levenspartner Guy Black, zijn opvolger bij de Press Complaints Commission. Het stel was bevriend met Rebekah Wade, hoofdredacteur van de News of the World. Een andere trouwe vriend van Bolland was Peter Mandelson, de spin doctor die een huzarenstukje had voltooid door Tony Blair en Labour van een nieuw imago te voorzien.

Bolland kreeg tot taak het imago van Charles op dezelfde wijze op te poetsen. Hij werd de architect van het zogenoemde PB-project: de operatie die tot doel had van Parker Bowles een geloofwaardig partner van de prins te maken. Via een omzichtige campagne kweet Bolland zich zo goed van deze opdracht, dat hij vorig jaar werd gekozen tot 'pr-manager van het jaar'.

Bollands werk viel echter niet bij iedereen in goede aarde. Zo vonden de andere Windsors, die Parker Bowles nog steeds de toegang weigeren, dat het PB-project over de rug ging van Charles' familieleden. Zij zagen zelfs de hand van Bolland in het interview van een door de News of the World ingehuurde nepsjeik met Sophie, prins Edwards echtgenote, waarin hij haar nare uitspraken over andere leden van het koningshuis ontlokte. De indruk dat de promotiecampagne voor Charles ten koste ging van andere leden van het koningshuis, werd versterkt toen Edward en Sophie door Charles werd verweten voor commerciële doeleinden opnames van zijn zoon William te hebben gemaakt.

De establishment-krant Daily Telegraph en het daarmee verbonden opinieweekblad Spectator zetten eind vorig jaar de aanval al op Bolland in. De rechtse polemist Simon Heffer schilderde hem in de Spectator af als een lip gloss (een soort gladjanus) die trachtte zijn 'eigen meester op te poetsen naast de collectie ouwe sokken, verliezers, verspillers en mislukkelingen waaruit de media het Huis van Windsor willen laten bestaan'. De Daily Telegraph noemde Bolland 'een poppenspeler die aan een touwtje te veel zou hebben getrokken'. De intrige kreeg afgelopen week ineens een heel nieuwe wending toen The Times onthulde dat niet de koningin maar een jaloerse Charles Spencer, de broer van Diana en vriend van het Conservatieve parlementslid en Spectator-hoofdredacteur Boris Johnson, achter deze artikelen had gezeten.

De koninklijke intrige, die zelfs de media tot partij heeft gemaakt, heeft inmiddels ook het Lagerhuis wakker geschud. De Liberaal-Democraat Norman Baker beschuldigde Charles na de scoop over zoon Harry ervan zijn eigen zoons voor zijn persoonlijke promotiecampagne te exploiteren. Alleen Bolland haalde zijn schouders op: de mediamanipulant geniet nog altijd het vertrouwen van Charles en zal als hij wordt ontslagen niet brodeloos op straat hoeven te staan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.