Medemenselijkheid als strategie

Realistische, onopgesmukte wes-tern met sterke Michelle Williams.

Regie Kelly Reichardt. Met Michelle Williams, Paul Dano, Rod Rondeaux. In 5 zalen. Plus Reichardt-retrospectief in EYE

Ze voelde zich aangerand door het drukke en lawaaierige bioscoopaanbod, zei indiecineaste Kelly Reichardt vorig jaar in de Volkskrant, toen haar alternatieve western Meek's Cutoff vertoond werd op het Rotterdam filmfestival (IFFR). Die film, een realistisch en onopgesmukt verslag van een historische 18de-eeuwse huifkarrentocht door Amerika, is eindelijk te zien in de reguliere filmzaal. Ook is er een Reichardtretrospectief in EYE Amsterdam. Een behapbaar en thematisch verwant oeuvre is het, bestaande uit hele en halve roadmovies (vier stuks) van de cineaste die haar personages bij voorkeur onder aan de Amerikaanse droom laat bungelen en zo de schaduwzijden van de samenleving belicht. Met Old Joy, over een kampeertrip van twee oude vrienden, won Reichardt in 2006 op het IFFR als eerste Amerikaan een Tiger Award.

Meek's Cutoff, Reichardts eerste periodefilm, kent dezelfde tred als het eerdere werk, dat vaak als traag en minimalistisch wordt omschreven, maar een eigen vitaliteit vindt in de onvoorspelbaarheid van de scenario's. Die zijn dun aan plot en vooraangekondigde wendingen, maar vol suggestie en betekenis. Er hóeft ook helemaal niet zo veel te gebeuren, zolang de kwetsbaarheid van haar onzekere personages maar vat krijgt op de kijker.

In Reichardts western is het leven zwaar en monotoon en zwelt dreiging niet plots aan, maar geleidelijk: het oversteken van een kreek of de afdaling van een heuvel; alledaags gevaar. Zelfs de vierkante kaders waarin ze het landschap dwingt, breken met het vertrouwde Cinemascopepanorama van het genre. Alsof ze duidelijk wil maken dat de pioniers helemaal geen tijd of zin hadden om zich te vergapen aan de prachtige woestenij.

Steractrice Michelle Williams heeft een knappe, naar binnen gekeerde rol als pioniersvrouw Emily, die zich gedwongen ziet de orde van het huifkarpatriarchaat te doorbreken als de groep verdwaalt. Wat te doen? Vertrouwen op de ingehuurde rauwe cowboygids, die onbetrouwbaar blijkt? Of toch liever luisteren naar de ondoorgrondelijke en al of niet goedbedoelende indiaan, die zich onvrijwillig bij de pioniers aansluit.

Verschillende Amerikaanse critici zagen er in 2010, bij de wereldpremière van Meek's Cutoff, een allegorie in op de keuze tussen Bush of Obama. Een begrijpelijke, maar ook wat banale uitleg. Veel interessanter is de motivatie van pionierster Emily, die tegen de wens van de groep in de vastgebonden roodhuid water te drinken geeft. 'Ik wil dat hij me iets schuldig is', verklaart ze haar handelen. Medemenselijkheid als overlevingsstrategie, daarover gaat Meek's Cutoff.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden