Mean Girls, Fast Five, Sin Nombre

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

Vanaf links: Lacey Chabert, Rachel McAdams, Lindsay Lohan en Amanda Seyfried in Mean Girls. Beeld -

Mean Girls (Mark Waters, 2004)
RTL 8, 20.30-22.30 uur

Lindsay Lohan oogde nog fris en onbeschadigd toen ze in haar doorbraakfilm speelde. In deze Mean Girls probeert ze als de twijfelkont Cady te aarden op een Amerikaanse middelbare school, wat na vijftien gelukkige jaren in Afrika bepaald niet gemakkelijk is. In haar klas kan ze aanvankelijk alleen opschieten met de outcasts, terwijl ze zich nauwelijks raad weet met het manipulatieve gedrag van de drie razend populaire meisjes (de Plastics) die op school de dienst uitmaken. Toch laat ze zich steeds meer door 'bijenkoningin' Regina (Rachel McAdams) en haar metgezellen inpalmen, hongerend naar het sterrendom dat de Plastics in de schoolgangen ten deel valt. 'Ik was een bezeten vrouw', bekent ze in de voice-over; steeds meer verandert ze zelf in een wannabe-Plastic, van het gehairsprayde kapsel tot het verstikkende parfum. 'Je ruikt als een babyprostituee', zegt een van haar pariavrienden tegen haar. Maar ja, zo gaat het nu eenmaal in de highschooljungle: je past je aan of wordt vermorzeld.

Mean Girls is losjes gebaseerd op Rosalind Wisemans tamelijk serieuze zelfhulpboek Queen Bees and Wannabes (2002), maar scenarist Tina Fey en regisseur Mark Waters pakken de thematiek vooral luchtig en bij vlagen kolderiek aan. Verbale én fysieke braakscènes, maffe dialogen ('Ik kan mijn hele vuist in mijn mond stoppen, wil je het zien?'), de momenten waarop Cady zich verbeeldt dat haar klasgenoten als wilde apen rondrennen en een van de langste gillen ooit gehoord in een highschoolkomedie: het houdt de lol er allemaal goed in. Zeker ook omdat Lohan én de andere acteurs (onder wie een debuterende Amanda Seyfried) zo plezierig meegaan in het geheel.

Fast Five (Justin Lin, 2011)
Veronica, 20.30-23.05 uur

Ooit was een filmachtervolging al spectaculair als er auto's over het trottoir scheurden en ze hier en daar een bloemenkraampje of een over straat gedragen glazen ruit aan diggelen reden. Die tijd komt nooit meer terug, met dank aan producties als de Fast and Furious-serie. In het heerlijk onzinnige deel 5 crossen Brian O'Conner (wijlen Paul Walker) en Dominic Toretto (Vin Diesel) met een gigantische stalen kluis op sleeptouw door Rio de Janeiro, waarmee ze het halve stadscentrum verwoesten en een vloot politieauto's tot schroot reduceren. Net zo spectaculair en idioot is de treinkraakscène waarmee de film opent, en zo nog een hele lading bots-en-beukmomenten. Wat de film, net als de andere delen, toch méér maakt dan hardcoreraceporno, zijn de chemie tussen de acteurs en de opgeruimdheid waarmee ze hun olijke dialogen oplepelen. Leuke mensen om naar te kijken, of ze nu achter het stuur zitten, met elkaar flirten, knokken of geintjes uithalen.

Sin nombre (Cary Fukunaga, 2009)
Arte, 22.10-23.40 uur

Ze zwoegen zich elk op eigen wijze door hun troosteloze bestaan, de twee tieners uit Sin nombre. Mexicaan Caspar (oftewel Willy) is lid van een keiharde straatbende, die zijn wijk met tomeloze agressie verdedigt. Een indringer doodschieten en in reepjes aan de honden voeren, daar maalt niemand om. De jonge Sayra wil van Honduras naar Amerika zien te komen en verenigt zich daartoe na lange tijd weer met haar vader; samen beginnen ze aan een lange, levensgevaarlijke reis naar het beloofde land - met honderden andere immigranten gekluisterd aan het dak van een goederentrein. Droomdebuut van de Amerikaanse regisseur Cary Fukunaga (Jane Eyre, True Detective): alles klopt, van het meesterlijke camerawerk en de sterke muziekscore tot aan de goed doorbloede vertolkingen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden