MCI is de 'perfecte internet-belegging'

Waarom zijn telecombedrijven plotseling zo waardevol geworden? Een ding is duidelijk: niet het bulkproduct van lange afstand-bellen is de reden dat WorldCom en GTE Corp....

Reuters

AMSTERDAM

De enige reden om de astronomisch hoge biedingen te rechtvaardigen, is de omvorming van MCI tot een heel ander soort bedrijf dan een pure telefonie-onderneming. 'De biedingen van GTE en WorldCom zijn eigenlijk internet-beleggingen voor de volgende eeuw', zegt David Roddy, hoofd van de telecommunicatie-afdeling bij Deloitte & Touche Consulting in het Amerikaanse Atlanta.

GTE bracht woensdag een bod van veertig dollar per aandeel ofwel 28 miljard dollar uit op MCI. Eerder bood WorldCom 30 miljard dollar, terwijl British Telecom al maanden in de veronderstelling leefde dat het MCI zou inlijven.

Er zijn drie ontwikkelingen die kunnen duiden waarom er plotseling zo fel wordt gevochten om MCI. Bij de vorming van een elektronische samenleving speelt MCI namelijk op alle drie punten een grote rol:

* Er zullen virtuele markten ontstaan rond websites of telefoondiensten waardoor banken en winkels kunnen besparen op hun huisvestingskosten en bovendien meer leren over hun klanten;

* De groeiende vraag naar data waardoor de bestaande ongebruikte capaciteit op telefoonkabels beter kan worden gebruikt. Door gebruik van het Internet kan data namelijk in stukjes worden verstuurd, zodat geen hele telefoonlijn hoeft te worden gereserveerd voor communicatie;

* Gesproken telefoonverkeer groeit veel minder snel dan dataverkeer, en levert bovendien minder winst op - behalve op het gebied van zaktelefoons.

MCI heeft een unieke combinatie van aantrekkelijke activiteiten. Het heeft veel zakelijke klanten; zijn Systemhouse is gespecialiseerd in software voor de afhandeling van telefoon- en internetverkeer, en het bedrijf is de grootste agent van internettransport ter wereld.

MCI genereert het grootste deel van zijn omzet door lange afstandstelefoonverkeer - in Amerika heeft het 20 procent van die markt. Maar GTE, dat ook een bekende naam is in datzelfde marktsegment, zou geen 28 miljard dollar betalen voor MCI als het alleen het lange afstandsverkeer wil overnemen.

'De marges op die activiteit kalven af, dus waarom zou je daar zoveel voor betalen', zegt Roddy. Daarentegen groeit het dataverkeer zo snel dat dit het telefoonverkeer dat over dezelfde lijnen gaat, binnen tien jaar verre zal overtreffen.

Door slim gebruik van het Internet kunnen bedrijven zaken doen op een manier die voorheen ondenkbaar was. 'Effectenmakelaar Charles Schwab doet voor miljarden dollars zaken in Manhattan zonder dat het daar zelfs maar een kantoor heeft', stelde de consultant.

De Royal Bank of Scotland is in tien jaar uit het niets opgeklommen tot de grootste autoverzekeraar van Groot-Brittannië zonder één winkel te bezitten. Wel besteedt het bedrijf jaarlijks miljoenen aan telefoonkosten.

'Telecommunicatie is het hart van ons bedrijf', zegt een woordvoerder. 'Het is niet alleen een nieuwe manier om onze diensten te verkopen, maar ook één waardoor we een dikke kostenpost hebben kunnen wegstrepen uit ons bedrijf.'

Telecommunicatiebedrijven willen deze nieuwe ondernemingen graag helpen met hun nieuwe manier van zaken doen, waardoor het oude adagium 'locatie, locatie, locatie' kan worden bijgezet in het museum. Niet langer hoeven ondernemingen op zoek naar de beste winkelstraat in de stad, want de mooiste locatie kunnen klanten bereiken met een klikje met de muis.

Een ander gevolg van deze omslag is dat het maatvervoer van goederen naar het huis van de consument steeds belangrijker wordt, goed nieuws voor de koeriersbedrijven als FedEx en UPS.

De telecom-bedrijven die een modern netwerk hebben spinnen garen bij deze ontwikkelingen, en MCI heeft zo'n netwerk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden