McDonald's verdiende in 1996 weer het meest met junkfood

Dat McDonald's de meest succesvolle fastfood-keten is, mag geen verrassing heten, maar hoe staat het met de rest van patat-, pizza- en kroketbakkend Nederland?...

Volgens die top 30 behaalde McDonald's vorig jaar een bruto omzet van 595 miljoen gulden. De nummer twee van de lijst, de automatiek-keten Febo, komt daar in de verste verten niet aan: het bedrijf bleef steken op 'slechts' 71,5 miljoen gulden. Quick, de nummer laatst, kent een omzet van 3 miljoen gulden.

In de top 30 van 1996 eindigde Burger King op de zesde plaats, Pizza Hut op de negende, Domino's Pizza op de twaalfde en Kentucky Fried Chicken op de 21-ste. Nieuw in de ranglijst zijn onder andere Foodmaster, Original Pizza Company en Snack Stack.

Winnaar McDonald's ziet in de rotsvaste nummer één-positie 'de waardering van de klant' terug. Overigens weet de keten voorlopig nog niet van ophouden. Woordvoerder I. Posthumus meldt: 'In de lijst staat dat we 145 vestigingen in Nederland hebben, maar dat zijn er intussen al 150. En in juni willen we er een openen op de hoge-snelheids-catamaran van Stena Line tussen Hoek van Holland en Harwich.'

H. Vork van Vork Fastfood heeft zijn onderneming in vier jaar tijd van de achtste naar de veertiende plek zien zakken, 'maar dat doet me weinig. Het is voor mij geen wedstrijd in omzetten. Veel belangrijker vind ik de kwaliteit van ons product en die is goed.' Vork refereert in dat verband aan een recent onderzoek van de Consumentenbond naar de kwaliteit van hamburgers in Nederland. 'Daar stonden wij op één en McDonald's, toch dé hamburgerverkoper, eindigde als zesde. Ik had het veel erger gevonden als we bij die lijst op de veertiende plaats hadden gestaan.'

Gefrituurd junkfood als patat, kroket en frikadel zijn nog altijd het populairst in Nederland. De hamburger doet het met name goed bij jongeren. Dé snack in opkomst is de thuisbezorgde pizza.

Jasper Groen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.