Mazda-verkoper wil meer klanten en minder lampen

De nieuwe directeur van Mazda-importeur Auto Palace-de Binckhorst rekent in het laatste nummer van het tijdschrift Auto Management rigoureus af met de spraakmakende reclamecampagnes die het Japanse automerk de laatste jaren in Nederland voerde....

Reclamebureau PMS en art director Paul Meyer wonnen met de Mazda-campagne in de afgelopen jaren diverse 'lampen', de jaarlijkse onderscheidingen voor de beste reclames. In dezelfde periode vielen de Mazda-verkopen in Nederland echter sterk terug, van 58 duizend in 1991 tot 17 duizend vorig jaar.

'Door de opvallende relames van de laatste jaren weet iedereen nu wat Mazda is, dat is mooi', zegt Van Dijk. 'Maar nu moeten we weer gewoon aan het werk om auto's te verkopen, want ik zit hier niet om lampen te winnen.'

Niet alleen de promotie van Mazda heeft de aandacht van de nieuwe manager. Ook door de interne organisatie van de Nederlandse importeur haalde hij flink de bezem. 'Toen ik hier binnenstapte, heb ik een magnetron-actie ontwikkeld. Dat betekent: snel iets goeds op tafel. Intern hebben we nu de juiste poppetjes op de juiste plaatsen en gaan we bouwen aan de nieuwe toekomst van ons merk.'

Van Dijk vertrok in maart bij zijn vorige werkgever, Renault Nederland. Door de benoeming van de Fransman Patrik Lebrot op de positie van algemeen directeur zag hij zijn ambitie gedwarsboomd de eerste niet-Franse Renault-topman in Nederland te worden. Lebrot had bovendien een heel andere verkoopstrategie voor ogen dan Van Dijk. De Fransman wil zich in Nederland richten op de zogenaamde niche-modellen, met name cabriolets. Bij zijn vertrek naar Mazda nam Van Dijk in zijn kielzog nog twee andere managers mee.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden