Maximumsnelheid op negentien trajecten naar 130

Het aantal trajecten waar 130 kilometer per uur mag worden gereden wordt vanaf februari volgend jaar fors uitgebreid. Tot verbijstering van milieuorganisaties, die klagen over extra luchtvervuiling, voegt minister Melanie Schultz (VVD, Infrastructuur) negentien trajecten toe, vooral in het oosten en zuiden van het land, waar de nieuwe maximumsnelheid gaat gelden.

Minister van Verkeer Melanie Schultz van Haegen onthult het 130 kilometerbord bij de grensovergang Zandvliet aan de A4Beeld anp

Het gaat onder meer om delen van de A27, de A28 en de A58. Ook op de A50, die dwars door de Veluwe voert, mag straks 130 kilometer worden gereden. Als Schultz haar zin krijgt - de verkeersbesluiten moeten nog worden gepubliceerd waarna de inspraak begint - geldt 130 kilometer per uur straks voor (delen van) 61 procent van de snelwegen.

'We streven ernaar dat we uiteindelijk op 77 procent van de snelwegen 130 kunnen rijden', zegt Schultz. Haar partij, de VVD, is de snelheidsverhoging in het regeerakkoord met de PvdA overeengekomen.

'Dit is een maatregel die tot substantieel meer CO2-uitstoot leidt en ook tot meer uitstoot van stikstofdioxide', zegt Maarten van Biezen van Natuur en Milieu. 'Europa tikt ons steeds op de vingers, de rechter verwijt het kabinet de milieudoelen niet te halen, en we zitten midden in een sjoemelschandaal met de auto-industrie, maar Schultz houdt vast aan haar speeltje.'

Moeten we dat wel willen?

'De A2 is tenslotte niet alleen een heel fijne snelweg - behalve voor de talrijke automobilisten die er zijn beboet - maar ook een heel mooie weg. Wie zich onder majesteitelijke luchten in een kalme verkeersstroom laat meevoeren door het laagland dat soms oneindig lijkt, voelt al iets van het genot dat de zelfsturende auto ons ooit zal bereiden. De A2 is te mooi om er met 130 kilometer per uur overheen te raggen', schrijft opinieredacteur Sander van Walsum.

Beeld anp

Nieuwe stikstofregels

Ook Milieudefensie is onthutst. 'Alleen al om aan de CO2-doelen te voldoen heeft het eigen Planbureau voor de Leefomgeving nog pas geadviseerd de maximumsnelheid juist te verlagen', zegt Anne Knol van Milieudefensie.

In een donderdag uitgegeven verklaring beklemtoont het ministerie dat harder rijden op de negentien trajecten mogelijk is door de invoering van nieuwe stikstofregels. Per 1 juli is de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) ingegaan, een overheidsprogramma waaraan jaren is gesleuteld.

Dankzij PAS, bedoeld om aantasting van natuurgebieden een halt toe te roepen, kan bijvoorbeeld verminderde uitstoot van stikstofdioxine door de veehouderij ruimte bieden aan economische activiteit die ook aan luchtvervuiling bijdraagt. 'Als je maar binnen de normen blijft en dat doen we', zegt een woordvoerster van Schultz.

'Dit zegt alles over het milieubeleid van dit kabinet', vindt Knol van Milieudefensie. 'Je hoeft de norm toch niet tot het randje te benutten? We staan er in Europa al zo slecht op.'

Het maximum van 130 kilometer per uur werd in 2012 in Nederland ingevoerd na een akkoord tussen VVD, CDA en PVV. Of die snelheid ook voor de A2 tussen Amsterdam en Utrecht gaat gelden is nog de vraag. Meerdere gemeenten willen dat bij de rechter voorkomen. Schultz kondigde donderdag wel aan dat straks op andere delen van de A2, in Noord-Brabant en Limburg, 130 mag worden gereden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden