Maximumsnelheid op Amsterdamse grachten omlaag

De gemeente Amsterdam brengt de toegestane maximale vaarsnelheid van boten op de grachten omlaag. Vanaf 1 januari 2017 mogen rondvaartboten en verhuurde sloepen geen 7,5 kilometer per uur meer varen, maar nog slechts 6 kilometer per uur. Na ruim zes jaar krijgt stadsdeel Centrum eindelijk zijn zin.

Een rondvaartboot op de Amsterdamse grachten. Beeld ANP

De snelheidsverlaging lijkt weinig, maar het betreft een afname van twintig procent. Woordvoerder Machteld Ligtvoet van toeristenbureau Amsterdam Marketing vindt het een 'uitstekend idee' van de Amsterdamse wethouder Udo Kock (Water, D66). 'Bijna alle bezoekers in Amsterdam, zeker de buitenlandse toeristen, gaan met de boot om de grachtengordel te zien. De stad wordt steeds drukker, en Amsterdam wordt er niet groter op. De beperkte ruimte die we hebben, moeten we met elkaar delen.'

De verlaagde maximale vaarsnelheid is volgens Ligtvoet vooral gunstig voor de 2.500 woonboten die de hoofdstad volgens Amsterdam Marketing telt. Woordvoerder Daniëlle van Gerven van de organisatie Waternet bevestigt dit. 'Je hebt bij een lagere snelheid minder last van golfbewegingen in het water.'

Ook woonbotenmakelaar Jon Kok is blij met de nieuwe regel. 'Dit kan alleen maar bijdragen aan een rustiger woonomgeving. Woonbootbewoners ervaren vaak overlast van dag en nacht feestvierende boten, die ook nog eens te hard varen.' Maar, zo stelt Kok, de verlaging heeft alleen nut als er actief wordt gecontroleerd op snelheid. 'Anders vaart de helft alsnog te hard.'

Waternet is belast met de handhaving van de maximumsnelheid in de grachten. Door een marge van twee kilometer per uur verwacht de gemeente dat overtreders beter aangepakt kunnen worden. Van Gerven vindt het echter geen spectaculaire verandering van het bestaande beleid. 'In steden als Leiden en Haarlem gebeurt hetzelfde in de grachten. Het is niet ineens een kwestie van beter of slechter kunnen handhaven.'

Amsterdam Marketing gelooft niet dat toeristen door de snelheidsverlaging zullen afzien van het huren van of meevaren met de honderden boten die Amsterdam rijk is. 'Als toeristen met de wind in hun haren willen sjezen, moeten ze de watertaxi in Rotterdam pakken. In de Amsterdamse grachten kan zoiets niet', zegt woordvoerder Ligtvoet. 'Maar de meeste bezoekers varen om te genieten van het uitzicht van de grachtengordel. Op lagere snelheid lukt dat juist beter.'

Financieel directeur Peter Duwel van rondvaartbedrijf Canal Company is minder te spreken over de snelheidsverlaging. 'De besluitvorming is pas achteraf naar ons gecommuniceerd. We waren sinds juni in gesprek met Waternet over verkeersmaatregelen op het water. Over anderhalve week staat dat punt weer op de agenda, dus dit valt ineens op ons dak.' Duwel ziet liever dat de maximumsnelheid alleen op drukke plekken zes kilometer per uur wordt, en in grachten zonder woonboten 7,5 kilometer per uur blijft.

Canal Company beschikt over 31 van de in totaal 135 grote rondvaartboten in de Amsterdamse grachten. De maatregel van waterwethouder Kock bezorgt het bedrijf nog twee nadelige gevolgen, aldus financieel directeur Duwel. 'Ons vaarschema, dat loopt van november tot maart, is al naar de drukker. De gemeente voert het nieuwe beleid op 1 januari in - midden in het vaarseizoen.'

Het toerental van de bootmotoren moet ook worden aangepast, wat volgens Duwel juist voor meer uitstoot zorgt. 'We werken als rondvaartbranche toe naar volledig elektrische aandrijving, dus in de toekomst speelt dat geen rol meer. Maar op korte termijn is het beleid van de gemeente contraproductief.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.