Maximumsnelheid op A13 blijft 80 km, toch is Schultz tevreden

De maximumsnelheid op de A13 bij Rotterdam-Overschie blijft voorlopig 80 kilometer per uur. Wel heeft de rechtbank Rotterdam in november 2013 op vekeerde gronden geoordeeld dat een verhoging naar 100 kilometer per uur niet geoorloofd was. Dat blijkt uit een uitspraak van de Raad van State.

De A13 bij Rotterdam.Beeld anp

In juni 2012 besloot minister van Infrastructuur en Milieu Schultz om de maximumsnelheid op de A13 bij Rotterdam-Overschie te verhogen van 80 naar 100 kilometer per uur, maar in november 2013 vernietigde de rechtbank Rotterdam dat verkeersbesluit vanwege bezwaren van onder meer Milieudefensie en de gemeente Rotterdam.

Volgens de Rotterdamse rechtbank had de minister ten onrechte gebruik gemaakt van de wettelijke ruimte van 1,5 decibel extra geluid bovenop de berekende geluidsproductie van de A13. Die extra geluidruimte van 1,5 decibel zou volgens de rechtbank niet structureel mogen worden gebruikt. De minister ging in hoger beroep tegen de uitspraak en de Raad van State geeft haar nu gelijk. De raad stelt dat uit de Wet milieubeheer niet blijkt dat de 1,5 decibel alleen voor tijdelijke situaties mag worden gebruikt. De uitleg van de raad kan Schultz in de toekomst van pas komen.

Verhoging niet opportuun

Voor de maximumsnelheid op de A13 bij Rotterdam-Overschie heeft de uitspraak van de Raad van State geen gevolgen, omdat Schultz in februari de maximumsnelheid op de A13 bij Overschie had verlaagd naar 80 kilometer per uur. De verhoging naar 100 kilometer per uur was volgens haar niet langer opportuun, omdat de wettelijke normen rondom de luchtkwaliteit incidenteel overschreden konden worden. Eerder meende ze dat de luchtkwaliteit voldoende verbeterd was.

Tijdens de zitting bij de Raad van State heeft de minister gezegd dat zij de maximumsnelheid van 80 kilometer per uur voorlopig zal handhaven. Schultz heeft er eerder wel bij aangetekend dat dit stuk snelweg begin 2016 flink zal worden ontlast na de opening van de A4 tussen Delft en Schiedam. Ze zal dan beoordelen of die nieuwe weg de luchtkwaliteit rond de A13 zo doet verbeteren dat de maximumsnelheid daar weer omhoog kan.

Gemeente Rotterdam en Milieudefensie zijn ingenomen met het besluit van de raad. 'We zijn tevreden. Het is goed voor het geluid en goed voor de luchtkwaliteit', zei een woordvoerster van de gemeente. Schultz moet de proceskosten van Milieudefensie, Vereniging tegen Milieubederf en Stichting Gezond Overschie betalen.

Minister Melanie Schultz van Haegen (Verkeer) brengt begin deze maand op het schoolplein van basisschool De Zwaluw de ANWB Lichtbrigade in stelling.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden