Column

Matisse is de allergrootste - voorlopig

Wekelijks nemen de cultuurspecialisten van de Volkskrant stelling in de wereld van film, muziek, theater of beeldende kunst. Deze week: Rutger Pontzen.

'Jasper, weet je, nou dacht ik altijd dat Picasso de allergrootste kunstenaar was...' 'Dat beeld had ik ook, Matthijs.' '... en dat Matisse gewoon een goeie was. Dat vertelden ze me vroeger op school.'

'Je moet niet alles geloven wat ze je op school hebben verteld, Matthijs.'

'Nee, dat klopt. Maar nu meen ik te bespeuren dat Matisse het stokje van Picasso heeft overgenomen.'

'Dat denk ik ook. Geweldig. Why not? Die tentoonstelling in het Stedelijk, ja, die is ronduit mind blowing. Die knipsels van hem slaan je recht in your face. Wat een power. Niet normaal.'

'Want jij kon die hele tentoonstelling, al dat werk, in je eentje zien, niet?'

'Het was crazy. Je hebt bijna moeite om met droge ogen uit de tentoonstelling te lopen.'

'Kan ik me voorstellen. Jij en Matisse in die kathedraal. Het is toch alsof je op audiëntie kwam bij Matisse.'

'Of hij bij mij, haha. Nee, grapje. Ik kreeg er kippenvel van. Ik kon wel janken. Al dat werk bij elkaar, dat maak je maar één keer in je leven mee. Dat gebeurt nooit meer. Het is een once in a lifetime-ervaring. Wat zeg ik, misschien wel once in eternity.'

'Want er kan er maar één de allergrootste zijn?'

'Daar gaat het om, Matthijs.'

'Want wie de allergrootste is...'

'... je kan het er eigenlijk niet genoeg over hebben...'

'... die is, eh, de allergrootste?'

'Natuurlijk! Waarom zou je anders schilderen?'

'Nee, precies, dat is ook zo. Dat heb je goed gezien.'

'Dan kan je net zo goed ophouden.'

'Jasper, nou ben jij zelf schilder, ik bedoel kunstenaar. Zeg nou zelf, als je niet de allergrootste bent...'

'... dan ben je een loser...'

'... dat is wat ik wil zeggen. Dan ben je 't toch niet waard geleefd te hebben.'

'Matthijs, het gaat er alleen om de allergrootste te worden. Wie met minder genoegen neemt, is verkeerd bezig.'

'Dat zou ik zeggen, Jasper. Voor minder doe je het niet. Ook wij niet.'

'Jullie van DWDD hebben een naam hoog te houden, toch?'

'We zijn steeds op zoek naar wie nu weer de allergrootste is. We hadden het hier aan tafel pas geleden over Rembrandt.'

'Ja, nee, ook een van de greatest. Mind you. Waanzinnig. Die gebeeldhouwde verf. Zo'n mouw van het Joodse bruidje, je ruikt het zweet waarmee Rembrandt dat geschilderd heeft. Het is emotie in verf. Ik werd er gek van.'

'Elke tijd heeft zijn eigen helden. Het wisselt steeds.'

'Dat klopt, Matthijs, straks is het misschien weer iemand anders.'

'Wie denk jij dat de volgende is, zeg over een jaar of vijftig.'

'Ja, da's moeilijk te zeggen. Er zijn zo veel kandidaten.'

'Nou ga ik misschien iets geks zeggen, maar, wat dacht je van jezelf?'

'Nou nee, Matthijs, ik weet 't niet.'

'Niet zo bescheiden, man! Je werk zit in de collectie van het Stedelijk. Er hangt nu een schilderij van je in het Allard Pierson Museum, tussen dat van Schnabel en Cucchi. Je tondo's en portretten hingen in het Tropenmuseum.'

'Ja, te gek. Dat was een heel bijzondere tentoonstelling. Episch.'

'Maar Jasper, is het niet tijd voor een nieuwe Matisse?'

'Leuk dat je het naar voren brengt. Maar Matisse blijft de allergrootste - voorlopig.'

'We zullen zien. Aan táfel!'

Wekelijks neemt Bor Beekman, Robert van Gijssel, Hein Janssen, Rutger Pontzen of Wieteke van Zeil stelling in de wereld van film, muziek, theater of beeldende kunst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.