Mathilde Santing in New York

De radiopresentator van Gutbucket Matinee valt even stil bij de assertiviteit van de vrouw die tegenover hem zit. Mathilde Santing, de vriendelijk lachende bitch uit Holland, wordt onderworpen aan een interview....

Wim Wirtz

Het tafereel speelt zich af in New York, waar ze op zoek is naar musici die haar moeten begeleiden bij haar eerste schreden op het pad van de jazz. De Nederlandse bassist Joris Teepe, die al tien jaar in New York woont en werkt, helpt haar op weg. Hij regelt muzikanten die hij kent voor een bescheiden bezetting: bas, drums, piano, gitaar – naast de accordeon van Santings vaste begeleider Gert Wagenaar, 'mijn 'Hollandse touch'.

De keuze is lastig. Wie neemt ze wel, wie neemt ze niet? Santing ontpopt zich als een kritische dame die gewend is in het brandpunt van de belangstelling te staan. Met haar valt niet te sollen. De radiopresentator, later: 'Are you flirtin' with me?' Santing: 'Dream on baby.' De tweede en derde pianist vallen af, de tweede en derde drummer ook. De keuze is niet louter muzikaal, het moet ook klikken.

Regisseuse en cameravrouw Brigit Hillenius volgde Santing op de voet – bij repetities in haar New-Yorkse appartement, tijdens haar worsteling met de selectie, op zoek naar een geschikte plek om op te treden. Het levert een wijdlopige (54 minuten), maar soms ook onderhoudende film op, met enkele amusante scènes.

Santing vraagt aan Teepe hoe vaak jazzmusici repeteren. 'Een keer', zegt Teepe, 'voor een plaat twee keer.' Santing steigert van verbazing. Haar eigen muzikale idioom luistert nauw. 'Voor mij moet een woord heel precies klinken.' Teepe: 'Wat is de bedoeling eigenlijk? Mathilde verovert New York?' Santing: 'New York verovert Mathilde.'

Zuchtend wringt Santing zich door de repetities heen, op weg naar de jazzscene waarin ze zo graag een rol van betekenis wil spelen (' 't Is toch rare muziek hoor').

Soms voelt ze zich bekneld door het instrumentale geweld van haar swingende Amerikaanse begeleiders, 'alsof er te weinig ruimte is voor de expressie van de stem. Kan je met je stem wel een verhaal vertellen?'

De film eindigt met beelden van haar eerste jazz-optreden in New York. Het zijn beelden van een andere Santing dan de Santing van vroeger, toen ze nog verkrampt achter haar orgeltje stond. Haar performance is die van een ervaren jazz-zangeres, vol passie, met een prachtige stem en heldere overstapjes die moeiteloos een hele octaaf overbruggen. Het wachten is op een cd met opnamen van een live optreden, ergens in New York.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden