Materialistisch, schatrijk stel in aangenaam gladde thriller

A Perfect Murder van Andrew Davis. Met Michael Douglas, Gwyneth Paltrow. In 57 theaters, waaronder Kriterion 1 en Tuschinski 3 Amsterdam, Tuschinski 2 Den Haag, Cinerama 2 en Pathé 5 Rotterdam....

RONALD OCKHUYSEN

Hun woning met zicht over het Central Park in New York doet Des Bouvries bedenksels verbleken tot peuterwerk.

Het huis van het schatrijke stel is een onheilsplek in A Perfect Murder, een bewerking van het toneelstuk Dial M for Murder van Frederick Knott. Jazeker. Regisseur Davis greep naar hetzelfde werk waarop Alfred Hitchcock 45 jaar geleden Dial M for Murder baseerde. Maar een remake werd het niet.

Hitchcock maakte een kamerspel, daartoe gedwongen omdat hij experimenteerde met een loodzware camera die de film driedimensionaal opnam. Davis daarentegen reist langs meerdere, tot in de puntjes gestileerde locaties.

Nog een verschil: voor Davis is het toneelstuk over de man die zijn vrouw wil laten vermoorden een verhaal met een boodschap. Waar Hichcock het bij pure hebzucht hield, koppelt Davis in zijn sterke, aangenaam gladde thriller moordzucht aan een materialistisch ingestelde maatschappij. Zelfs passie is in A Perfect Murder geworteld in een hang naar geld.

Emily is mooi, intelligent en schatrijk. Maar met haar huwelijk wil het niet vlotten. Haar echtgenoot Steven, een zakenman die op het punt staat zijn rijkdom te verspelen, houdt alleen van geld.

Wanneer Emily een buitenechtelijke affaire aangaat, grijpt Steven zijn kans. Hij chanteert de artistieke geliefde van zijn vrouw, en vraagt hem Emily uit de weg te ruimen.

Davis concentreerde zich vooral op de sfeer van de film, die vanaf het begin zwanger van onheil is. De camera beweegt losjes door het huis van Emily en Steven; de bioscoopbezoeker waant zich gaandeweg een huisgenoot van het ijzingwekkende stel.

Doordat hij die ruimte schept, camoufleert de regisseur behoedzaam de hiaten in het scenario van Patrick Smith Kelly. Het blijft bijvoorbeeld onduidelijk of de kunstenaar nu wel of niet van Emily houdt, en de vrouw des huizes verandert wel erg soepel van slachtoffer in een engel der wrake.

Wie rijkdom, hebzucht en egoïsme met allure ziet botsen, maakt zich daarover echter niet zo druk.

RO

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden