Massale kritiek op 'falende' Inspectie voor de Gezondheidszorg

De Inspectie voor de Gezondheidszorg neemt patiënten vaak niet serieus, doet te weinig met ernstige meldingen, durft niet door te bijten en werkt bijzonder traag. Dit blijkt uit honderden klachten die zijn binnengekomen bij het meldpunt van de Nationale Ombudsman en TROS Radar.

Het meldpunt werd begin dit jaar opgezet, nadat de inspectie onder vuur kwam te liggen in de zaak van baby Jelmer. Het jongetje raakte gehandicapt in het UMC Groningen, maar in de nasleep maakte de inspectie grove fouten.

Het zwartboek met 334 klachten wordt maandag in de uitzending aangeboden aan minister Schippers van VWS. TROS Radar zegt geschrokken te zijn van de ernst ervan. Zo belde de inspectie volgens het programma een moeder van een overleden kind drie jaar na dato met de vraag: verwacht u nog iets van ons?

Ook rond de disfunctionerende psychotherapeut Pieter van Steijn maakte de inspectie fouten, blijkt uit een reconstructie van de Volkskrant. Klagende patiënten voelden zich jarenlang niet gehoord.

Patiënten die een klacht indienen bij de inspectie staan te vaak voor een dichte deur, constateert Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer. 'Om met baby Jelmers moeder te spreken: als je vertrouwt op iets wat er niet is, dan kun je misschien beter helemaal geen inspectie hebben. Dan wéét je tenminste dat het er niet is.'

Onverklaarbaar
De inspectie deinst er vaak voor terug door te pakken, aldus de ombudsman. 'Jaarlijks dient ze minder dan twintig klachten in bij het tuchtcollege; een onverklaarbaar laag aantal. Ook laat ze zaken te lang duren, om vervolgens te zeggen: het heeft te lang geduurd, we staken de zaak.'

Letselschade-advocaat John Beer: 'We merken te vaak dat de inspectie zaken niet goed uitzoekt. Meestal leidt het tot niets. Ook zijn ze niet open naar slachtoffers over wat ze doen. De patiënt wordt vaak vergeten. Als je slachtoffer bent van medische fouten, ben je aan de goden overgeleverd. Niemand doet wat voor je. De inspectie heeft ooit besloten toezicht op afstand te houden. Slachtoffers moeten het eerst met het ziekenhuis zelf oplossen, via de klachtencommissie, maar dat leidt vaak tot grote teleurstellingen.'

De inspectie wil nog niet reageren op het zwartboek. Volgens hoogleraar gezondheidsrecht Johan Legemaate wordt ten onrechte van de inspectie verwacht dat ze individuele zaken aanpakken. 'Dat is niet reëel; ze moeten toezicht houden op het systeem. Het klopt dat patiënten nu soms in de kou staan, maar een onafhankelijke instantie voor individuele klachten zou beter zijn.'

Lees meer over dit onderwerp vandaag in de Volkskrant

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden