Maserati's niet aan te slepen in China

SHANGHAI - Daar staat-ie te pronken: de Aston Martin One-77, een van de duurste automobielen ter wereld. 'De Chinese prijs is 38 miljoen yuan', meldt de in een zwart mantelpak gestoken verkoopster van het exclusieve Britse sportwagenmerk. Dat is ruim 4,5 miljoen euro - en dan komt de btw nog bovenop.


Aston Martin, bekend van de DB4, de oerwagen van geheim agent James Bond, opende onlangs een grote showroom in Shanghai. Het ranke, witte gebouw ligt aan een drukke zesbaansweg bij Century Park, een geliefde woonstek voor Chinese miljonairs.


In de nieuwe showroom kunnen ze nu Britse bolides uitzoeken, van de V8 Vantage, het instapmodel van 300 duizend euro, tot de peperdure Virage en One -77.


Inmiddels rijden bijna tweehonderd Chinezen in een Aston Martin. In de smetteloze werkplaats achter de showroom staat een rode Volante cabrio met kentekenplaat 007 SO, waaronder een sticker met de tekst 'Billionaire Boys Club'. De wagen is van een ondernemer uit Fujian, weet de monteur.


De eerste One-77 heeft ook een Chinese eigenaar gevonden. Die kan nu met het monster - 7 liter V12 motor, ruim 700 paardenkrachten, van nul naar 100 in minder dan vier seconden, topsnelheid ruim 350 km/u - door de file paraderen. Je ziet het vermogende volkje soms rijden op de ringwegen van Shanghai: mannen van een jaar of 30, 40, die hun nieuwste speeltje even de sporen geven, slalommend langs het voortsukkelende verkeer. Even de Lamborghini Gallardo uitlaten.


China is een topmarkt voor prijzige voertuigen geworden. Het aantal rijken is er sinds de eeuwwisseling enorm toegenomen en het nieuwe geld mag graag met luxe, vooral westerse merken te pronken. Wie twintig jaar geleden had voorspeld dat China een van de grootste afzetmarkten voor Bentley zou worden, had de lachers op zijn hand gekregen. Maar het is gebeurd: het afgelopen jaar noteerde het Britse topmerk, dat tegenwoordig net als Bugatti tot de Volkswagenconcern behoort, 1.839 Chinese rijkaards als klant. Dat is een verdubbeling in een jaar tijd. Alleen in de VS worden nu nog meer Bentley Continental GT's en Flying Spurs verkocht.


Aston Martin is nu ook driftig aan het uitbreiden in China. Bentley, Rolls-Royce, Porsche, Lamborghini, Ferrari en Maserati gingen het Britse nichemerk al voor. In amper vijf jaar tijd hebben hun verkoopadressen zich vermenigvuldigd. De locaties geven aan waar het geld zit: naast Shanghai, Peking, Guangzhou en Shenzhen steeds meer steden met minder bekende namen zoals Ordos, Tianjin, Chengdu en Hohhot.


Aston Martin heeft inmiddels zes dealers in China. De Britten verwachten dat het tegen 2015 de derde afzetmarkt is na de VS en Engeland. De nieuwe showroom in Shanghai is het paradepaardje: ruimte voor twintig auto's, een café annex lounge en een boetiek met merkspullen, van poloshirts tot geluidsinstallaties.


Vorig jaar verkochten de Britten 190 Astons in China, twee keer zoveel als in 2010. In 2012 wordt weer op flinke groei gerekend, met nieuwe showrooms in Chongqing, Shenyang en Ordos. Een andere, nog kleinere maker van Britse liefhebberswagens, Morgan, is nu ook een eerste Chinese showroom begonnen, in Peking.


Het is goed nieuws voor Europese fabrieken zoals het Britse Bentley. De Aziatische groei stimuleert uitbreiding van de modellenreeks. Omdat dure SUV's het in China goed doen komt er een Bentley terreinwagen en wordt gestudeerd op een verlengde versie van de Mulsanne en meer versies van de Continental.


Ook Rolls-Royce wil de nieuwe Chinese klant op maat te behagen. Afgelopen jaar werd een limited edtion van de Phantom aangekondigd, speciaal voor het Jaar van de Draak. Met een startprijs van bijna 1 miljoen euro was de wagen, in rode lak, met in goudverf geschilderde draakjes op de flanken en drakenmotiefjes in het interieur, snel uitverkocht.


Het Chinese netwerk van Rolls, dat tegenwoordig net als Mini onderdeel is van BMW, wordt in 2012 uitgebreid. Rolls, met veertien showrooms in de grootste steden, gaat meer de provincie in, zodat rijke kolenboeren in Shaanxi straks niet helemaal meer naar Peking moeten om een statussymbool te bestellen.


In het Italiaanse Sant'Agata Bolognese, waar de fabriek van Lamborghini staat, zorgt de Chinese klandizie eveneens voor extra bedrijvigheid. Terwijl de thuismarkt is ingezakt door Italiës financiële perikelen wil de firma de productie opvoeren. Voor de nieuwe Lamborghini Aventador is een wachtlijst van anderhalf jaar, en de Italianen rekenen erop dat Chinese rijkaards hun oog ook laten vallen op de Sesto Elemento, het kersverse, 1,6 miljoen euro kostende topmodel.


Bij Maserati en Ferrari, de luxe dochters van het Fiatconcern, heerst soortgelijk optimisme. Voor Maserati is China inmiddels de tweede markt ter wereld na de VS. De productie wordt de komende drie jaar vervijfvoudigd tot 35 duizend wagens, en ook Maserati komt met een terreinwagen.


Ook Duitsland heeft China omarmd. Zowel Mercedes, BMW als Audi zagen in 2011 hun Chinese verkopen met meer dan 30 procent omhoogspringen, met Porsche als absolute uitschieter: 65 procent groei. Maar voor 2012 zullen de cijfers toch minder flamboyant zijn, taxeert de realistische Porschedirectie. 'Als de crisis doorzet, zullen we dat overal merken, ook in China'.


De Hummer, de lompste luxewagen ter wereld, beleeft een wedergeboorte in China. De Amerikaanse fabriek ging weliswaar over de kop en een Chinese vrachtwagenfabriek mocht van Peking de boedel niet overnemen, maar inmiddels zijn er diverse Chinese kopieën op de markt.


De opvallendste is de Xiaolong ('Heftige Draak') XL2060 van de Xiaolong Auto Company, een firma uit Wuhan die goede banden heeft met het Chinese leger, waarvoor het diverse voertuigen maakt. Een andere maker van Hummerklonen is Dongfeng, eveneens hofleverancier van legervrachtwagens en jeeps. De Dongfeng ('Oostenwind') EQ2050 lijkt als twee druppels water op de failliete Amerikaanse soortgenoot. Chinese special forces rijden in een speciale gepantserde versie met geschutskoepel die is bedoeld voor snelle commandoacties. Het gevaarte wordt voortgedreven door een Amerikaanse V8 dieselmotor. Rijke Chinezen kunnen sinds kort een burgerversie van de Heftige Draak kopen.


Hummer beleeft revival als Heftige Draak


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden