Maruti Suzuki 800 (1983-2014)

Apparaten die niet meegaan met de tijd, leggen snel het loodje. De onooglijke Maruti Suzuki 800 wist die wet maar liefst dertig jaar te tarten.

ENITH VLOOSWIJK

Laten we er niet omheen draaien: hij was een klein, gedrongen, lelijk scharminkel. Snel ging hij ook al niet: hoewel zijn snelheidsmeter 150 km per uur beloofde, bleef het pijltje altijd steken bij de 120. Maar wat was hij robuust! De allereerste Maruti Suzuki 800 die in 1983 werd verkocht, schijnt nog altijd dapper rond te tuffen in Delhi.

De eigenaren, Harpal Singh en Gulshanbeer Kaur, kregen de sleutels indertijd plechtig overhandigd door de premier van India, Indira Gandhi. Het verhaal gaat dat Gandhi tranen in de ogen had van ontroering: het kleine wagentje was immers gemaakt voor 'gewone' mensen, die zo de kans kregen hun steentje bij te dragen aan een krachtiger India. Op archieffoto's is geen traan te bespeuren, maar het klopt dat auto's tot dan toe vooral waren weggelegd voor rijke Indiërs.

De 'Maruti', zoals de auto vaak kortweg werd genoemd, was inderdaad spotgoedkoop. Hij kostte indertijd ongeveer 50.000 roepies, zo'n zeshonderd euro. Het wagentje had veel weg van de Suzuki Fronte uit 1979. Dat was geen toeval, want hoewel hij gemaakt werd door het Indiase staatsbedrijf Maruti Udyog Limited (MUL), had het Japanse Suzuki een minderheidsbelang in de onderneming. Later kochten de Japanners het overheidsaandeel uit.

Zijn gebrek aan uiterlijke schoonheid compenseerde hij nou niet bepaald met een krachtige motor. De Maruti had een driecilinder, 800 cc benzinemotor van 45 pk, waarmee hij in 18,8 seconde optrok tot 100 kilometer per uur. Stuurbekrachtiging ontbrak, waardoor inparkeren behoorlijk wat spierballenwerk kostte. Een tweede generatie Maruti's mocht dan airconditioning hebben, maar dat was niet de reden waarom India verliefd op hem werd. Wat dit onooglijke wagentje voor de middenklasse zo charmant maakte, was zijn bescheidenheid: voor ruim twintig kilometer snelwegpret dronk hij slechts een liter benzine.

De Maruti gaf India vier wielen, schrijft de automobielpers vaak. Sceptici meenden in 1983 nog dat MUL schromelijk optimistisch was door een fabriek te plaatsen voor de vervaardiging van 100.000 exemplaren. De voorgaande tien jaar hadden de Indiërs hoogstens 40.000 auto's aangeschaft! Het wagentje werd echter zo'n hit, dat er wereldwijd uiteindelijk zo'n 2,87 miljoen Maruti's verkocht zouden worden, waarvan ruim 2,66 miljoen in India. Zijn succes vormde het startsein voor de Indiase auto-industrie om over te stappen van onderdelen naar de productie van kleine wagens.

Ruim dertig jaar en vier generaties later is de Maruti vrijwel geen spat veranderd. Dat tekent en siert het kleine misbaksel, maar de wereld om hem heen is niet dezelfde als in 1983. Een even goedkope Suzuki Maruti Alto ontnam hem in 2004 de titel van publiekslieveling.

Maar vooral strengere emissienormen deden hem de das om. In 2010 mocht hij in de dertien belangrijkste Indiase steden niet meer verkocht worden. Toen ook de rest van India zijn neus ophaalde voor zijn uitlaatgassen, werd zijn lot bezegeld. De laatste Maruti 800 rolde in februari 2014 uit een fabriek in Gurgaon.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden