Martijn Nekoui, oprichter van MOAM: 'In minder dan een seconde weet ik of ik iets interessant vind'

Gast van de Volkskrant op de Dutch Design Week: Martijn Nekoui

Martijn Nekoui (29) is oprichter van MOAM, een multidisciplinair platform voor jong creatief talent. Hij wilde als Gast van de Volkskrant tijdens de Dutch Design Week naar de afstudeertentoonstelling van de Design Academy Eindhoven. Hij komt er jaarlijks om nieuwe namen te ontdekken voor in zijn 'talentenboekje'.

Martijn Nekoui. Beeld Melody Lieftink

Hoe zou je wat jij doet omschrijven?

'Een Volkskrant-journalist noemde me een creatieve verbinder, dat vind ik wel een mooie omschrijving. Ik verbind creativiteit met creativiteit, in allerlei vormen. Of dat nou jonge fotografen met oude fotografen zijn voor een expositie, of modetalent met gevestigde ontwerpers, dat verbinden staat altijd centraal. MOAM is mijn creatieve speeltuin waarbinnen ik alles kan doen wat ik wil en waar ik talenten een plek bied zich te ontwikkelen.'

Wanneer heeft iemand in jouw ogen talent?

'Als hij of zij binnen de kaders toch ergens tegenaan weet te schoppen en iets nieuws weet te maken. Innovatie is belangrijk, en dat het liefst in het midden tussen conceptueel en toegepast. Als een ontwerp zo abstract is dat ik er niks van begrijp, vind ik het niet interessant. Maar een T-shirt met een zakje voor de iPhone X, dat is dan weer te weinig.'

Tijdens de Dutch Design Week doet een aantal gasten verslag voor de Volkskrant. Vandaag: Martijn Nekoui.

Heb je dat hier ook teruggezien?

'Jawel. Een goed voorbeeld zijn de spiegels van Simone Smelt. Binnen het concept van een spiegel weet zij iets vernieuwends neer te zetten, namelijk een combinatie van spiegel en tl-buis die de kijker kan bewegen. Het is basic en functioneel, maar door die 3d-diepte toch iets wat ik nooit eerder had gezien. Bovendien nodigt het ontwerp uit tot interactie, het is toegankelijk. Ook dat is belangrijk.'

Beeld Simone Smelt

Hoe herken jij talent?

'In minder dan een seconde weet ik of ik iets interessant vind. Dat is Fingerspitzengefühl. Het moet me aanspreken en doen verwonderen. Daarbij zet ik mijn persoonlijke smaak opzij. Ik heb bijvoorbeeld zelf niks met 3d-printers, maar als iemand daar iets moois mee weet te doen, kan het me uit professioneel oogpunt zeker boeien.'

'Academies zijn mooie plekken om talent te ontdekken. Deze nieuwe generatie is nog niet verbonden aan een bedrijf of bezig met commercie. Het is de laatste plek waar ze in volledige vrijheid kunnen experimenteren.'

'Alle interessante ontwerpers gaan met naam en een foto van hun werk in mijn talentenboekje. Daar blader ik zeker één à twee keer per week doorheen, en bij elk nieuw project kijk ik of er mensen tussen zitten met wie ik kan samenwerken.'

Wanneer werd jouw talent erkend?

'Toen ik mijn afstudeerproject presenteerde, vijf jaar geleden. Ik studeerde aan het Amsterdam Fashion Institute, maar dat ging niet echt van een leien dakje. Ik ben drie keer van school gestuurd, kon niet zo goed omgaan met autoriteit. En wilde van alles: de ene dag mijn eigen tijdschrift, dan weer een eigen kledinglijn, en een andere dag wilde ik etaleur worden.'

'Voor mijn afstuderen bedacht ik een project waarbij ik de hoogvliegers uit de Nederlandse modewereld, zoals Viktor & Rolf, zou koppelen aan jonge modetalenten. Ik kreeg er enorm veel positieve feedback op, dus wist: hiermee moet ik doorpakken, dit idee moet ik voor mezelf doorzetten.'

En dat werd MOAM?

'MOAM Collective is nu een van de takken van mijn stichting. Het is een intensief traject van vijf maanden, waarbij we de deelnemers alle zorgen wegnemen, zodat ze zich volledig kunnen focussen op het maken van een collectie, zonder te hoeven nadenken over de randvoorwaarden als financiering, woonruimte en atelier.'

'Binnen het collectief ben ik creatief manager. Organiseer ik een expositie, dan ben ik curator. Werkt MOAM samen met een groot merk als Zalando of Hema, dan ben ik de onderhandelaar en regelneef. Het gaat van kleine niches tot internationaal en commercieel, en die veelzijdigheid maakt mijn werk zo interessant.'

MOAM in samenwerking met postnl. Beeld Instagram

Waar denk je dat het talent van MOAM ligt?

'We zijn heel breed, en brengen altijd iets nieuws. Met respect voor de andere partij komen we met eigen, originele ideeën. Zo hadden ze bij de Hema nooit gedacht aan de rookworst als icoon, dat vonden ze banaal. Ik zag het als een vernieuwend grapje om juist die worst op een gebreide kersttrui te zetten, en kijk naar het resultaat: de trui was binnen de kortste keren overal uitverkocht. Hema maakt nu zelfs dekbedovertrekken met rookworstprint.'

De ontwerpers van MOAM voor HEMA. Beeld Instagram

En wat is jouw talent?

'Andere mensen een platform bieden en zelf alles eromheen regelen. Denken in concepten en verbindingen. De talenten met wie ik samenwerk zijn volledig vrij te maken wat ze willen en wat hen goed lijkt. Ik bemoei me nooit met hun product. De uiting of de presentatie, daar weet ik alles van. Wie er moeten komen op een expositie, hoe ik er media-aandacht voor genereer, welke drankjes we schenken bij binnenkomst: ik regel alles.'

'Kijk, ik ben zelf niet creatief: ik kan geen stoel maken of een jurk naaien. Dat is soms wel frustrerend. Als ik al mijn ideeën voor projecten of samenwerkingen ook zelf kon uitvoeren, zou ik multimiljonair zijn.'

Tot slot: wat moeten mensen, naast de afstudeershow, nog meer gaan zien in Eindhoven?

'De HARDCORE-tentoonstelling van Core Studio, vol jonge ontwerpers, en designtentoonstelling Fundamentals bij Dutch Invertuals, dat is heel visueel aantrekkelijk. Op beide plekken vind je nieuwe dingen die anders zijn, het is altijd een verrassing.'


Meer lezen over de Dutch Design Week?

Is het eind oktober? Dan moet dit Eindhoven zijn. Driehonderdduizend bezoekers trekken naar de 16de Dutch Design Week. Dit zijn onze tips.

Een paviljoen voor 200 man, zonder dat er een schroef aan te pas mocht komen. De materialen van het People's Pavilion op de Dutch Design Week zijn namelijk geleend.

De 'hamburger', de glazen winkelgevel in de P.C. Hooftstraat, de Markthal; de meest waanzinnige gebouwen komen voort uit het brein van (landschaps)architect en Dutch Design Week-ambassadeur Winy Maas. Wat inspireert hem? Nou, 'veel'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.