Marokkanen zelfs met prikkelende stunts niet aan de man te brengen

Hoe leuk zijn Marokkanen? Deze prikkelende vraag is vanaf eind 2002 de slogan van een landelijke campagne die tot een positiever beeld van de Marokkanen moest leiden....

Op papier leek het een goed idee: discussieavonden, posters en een vlot boekje moesten Marokkanen (en met name jongeren) eens van een positievere kant laten zien. Maar Marokkanen blijken nauwelijks aan de man te brengen. Gemeenten hebben geen belangstelling of achten een campagne niet opportuun vanwege de negatieve incidenten rond Marokkanen.

Volgens directeur Otto van de Sanden van Attacom werden 42 gemeenten benaderd om mee te doen aan de campagne. Alleen Den Haag, Breda, Gorinchem en de Utrechtse wijk Hoograven hebben gereageerd. Zonder een meetbaar resultaat.

Zo blijven de Marokkanen in de imago-toptien steken op een negende plaats. Nederlanders vinden alleen asielzoekers minder leuk. Dit blijkt uit diverse onderzoeken en enquêtes. Populairder dan de Marokkanen zijn de Noord-Europeanen, joden, Zuid-Europeanen, Chinezen, zigeuners, Surinamers, Antillianen, Molukkers en Turken.

Onderzoeker Louk Hagendoorn van de European Research Centre on Migration and Ethnic Relations (Ercomer) in Utrecht is niet verbaasd. Nederlanders denken al 25 jaar positiever over andere allochtone groepen dan Marokkanen. Waarom? 'Nederlanders hebben een voorkeurslijstje voor allochtonen. En dat is op kleine schommelingen na haast niet uit hun hoofd te praten.'

Een campagne brengt daar niet snel verandering in, zegt hij. 'Nederlanders voelen een sociale afstand tot de Marokkanen. Hun verschil in cultuur en godsdienst maakt hen minder geliefd.'

Natuurlijk, een publiciteitsoffensief met bekende idolen als rapper Ali B kan tijdelijk voor een opleving in populariteit zorgen. 'Maar uiteindelijk redeneren mensen vanuit eigen ervaringen en niet vanuit de mooie woorden van een campagne.'

Toch begint Apeldoorn over enkele weken alsnog met de campagne van Attacom. Over Marokkanen wordt niet meer gerept. Kleurrijke verhalen heet het nu, aldus Rob Granberg van het Platform Duurzaam Dialoog. Omdat Turken, Antillianen en Molukkers ook aandacht voor hun succesverhalen verdienen. Bovendien zou een campagne, louter op Marokkanen gericht, slechts hun imago als probleemgroep benadrukken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden