Marokkanen op het web

Digibeet zijn of niet hangt vooral samen met leeftijd en niet met etnische afkomst. Onderzoek wijst uit dat autochtone en allochtone jongeren evenveel online zijn en vaak ook dezelfde sites bezoeken.

Een artikel op de site Wereldjournalisten vat research op dit terrein uitstekend samen. 90 procent of meer van de bevolking in de leeftijdscategorie 15-24 jaar zit tegenwoordig vrijwel dagelijks op het internet. Verschillen op basis van etnische afkomst doen zich vooral in de hogere leeftijdsklassen voor. Turken en Marokkanen in de categorie 45 en ouder surfen veel minder op het web dan autochtonen.

Bij jongeren zijn die verschillen te verwaarlozen. Van Marokkanen in die leeftijdscategorie is wel bekend dat ze iets minder doen aan online bankieren en aan sociaal netwerken. YouTube wordt naar verhouding vaker gebruikt dan bij autochtonen, volgens een onderzoek van Qrius vanwege het brede muziekaanbod en de aanwezigheid van video-items over religieuze evenementen.

Daarnaast zijn er sites die vooral door Marokkanen bezocht worden. De bekendste zijn Marokko.nl (en de lifestyle subpagina Yasmina), Maroc.nl en Maghreb.nl. Die focusen op nieuws en zijn vooral populair vanwege de levendige discussiefora. Amazigh focust vooral op de gelijknamige berberse cultuur en identiteit. Verder zijn partysite Partypeeps en radio- en internetzender FunX onevenredig populair onder Marokkaanse jongeren. Op Hyves zijn er meerdere groepen Marokkaanse jongeren die zich online organiseren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden