Marokkaanse grooves inspireren

Zichzelf noemen ze 'Music of Moroccan Origin', kortweg MoMo, en hun muziek dar. Dat schijnt in het Arabisch zoveel te betekenen als house....

De drie heren zijn duidelijk vertrouwd met de hippe dance-scene van de Britse hoofdstad, maar graaien met evenveel gemak in de eigen culturele bagage naar instrumenten en stijlvormen die je in de house beslist niet zo snel zult aantreffen.

Alle drie zijn het aanstekelijke percussionisten die de elektronische beats uit hun trucendoos verlevendigen met roffels en klappen op instrumenten als bendir, darabouka en conga's.

Veel van hun grooves zijn afkomstig van de guimbri, de tweesnarige basluit van de Gnawa (nazaten van zwarte slaven die eeuwen geleden uit zuidelijker delen van Afrika naar Marokko werden gehaald) die wordt bespeeld door Il Idrissi.

Andere typisch Marokkaanse snaarinstrumenten zoals de lothar (een kruising tussen een saz en een mandoline), worden bespeeld door Fahrid Nania, die bovendien in staat is flarden flamenco uit zijn gitaar te halen.

De Marokkaanse techno-grooves van MoMo laten weer eens zien hoeveel muzikale combinaties nog mogelijke zijn . Duidelijk is wel dat dit niet meer dan een eerste schrede is, want de uitwerking van het idee is toch wat dun. De breaks kunnen nog heel wat strakker en niet zelden eindigen nummers in een rommelige anticlimax.

Na een lauwe ontvangst werd er tegen het einde van de eerste set stevig gedanst en na de pauze leken de meeste bedenkingen overwonnen. Een jonge Marokkaanse die zich vlak voor het podium uitleefde op de dansvloer, werd uitgenodigd om een liedje mee te zingen. Dat ging haar niet alleen verbazend goed af - ze liet zich niet van de wijs brengen door de snelle en onvoorspelbare vocale interrupties van de drie heren - maar bovendien trok ze met haar ontwapenende optreden de laatste sceptici in de zaal over de streep.

Band en publiek kwamen zo eendrachtig tot het kookpunt. Zanger en aanjager Lahbib, wiens periodieke aansporingen aan het publiek steeds meer gehoor vonden, sloot het concert af met een aandoenlijk excuus: 'Thanks everybody - sorry you're sweating!'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden