Marktleider met slim leentjebuur

Twee buurjongens van vroeger introduceerden in 2005 e-tickets in de evenementenbranche. Hun bedrijf Ticketscript heeft nu vrijwel de hele onlinekaartverkoop in Nederland in handen.

Bedrijf Ticketscript

Waar Amsterdam

Sinds 2005

Aantal werknemers 80

Jaaromzet 8 miljoen euro

Door ERIC DEN OUTENAAR

Festivals en evenementen schieten als paddestoelen uit de grond. Iedere dag is er wel weer ergens een happening. En al die nieuwe events willen allemaal graag hun kaarten verkopen.

Het Amsterdamse internetbedrijf Ticketscript springt daar handig op in en heeft in een paar jaar tijd vrijwel de hele onlinekaartverkoop in Nederland naar zich toe weten te trekken. Er gaat jaarlijks voor 100 miljoen euro aan kaarten over de toonbank. Oprichters Frans Jonker (36) en Ruben van den Heuvel (36) zeggen daarmee de grootste aanbieder te zijn van zogeheten e-tickets, kaartjes waar geen papier en postzegels meer aan te pas komen.

De ondernemers danken de opmars aan hun innovatieve bestelsysteem. Ze stellen organisatoren in staat om de kaartverkoop op hun eigen website of via de smartphone te regelen. Zo omzeilen ze de hoge kosten die andere verkooppunten in rekening brengen.

Inmiddels zijn de heren internationaal opgepikt. Ticketscript heeft net een deal gesloten met het chique Fleming Family & Partners. De Londense investeringsmaatschappij investeert 8,6 miljoen euro en wil de Nederlanders ook in de rest van de wereld in het zadel helpen.

Het verhaal begint jaren geleden in Harmelen, waar Jonker en Van den Heuvel opgroeien in dezelfde straat. 'Ruben en mijn broer waren toen al de ict-nerds op het pleintje, ik was toen al de zakenman', zegt algemeen directeur Jonker.

In 2005 kruisen hun wegen opnieuw in Amsterdam. Technisch directeur Van den Heuvel is op dat moment programmeur en helpt Jonker bij het opzetten van een website. Die verdient zijn geld door internetbezoekers naar de webpagina's van bedrijven door te loodsen.

Van den Heuvel is ook de bedenker van Beatfreax, een populaire website voor liefhebbers van dancemuziek. De site trekt meer dan 30 duizend bezoekers, maar de techneut heeft geen idee hoe hij er ook een boterham aan kan verdienen. De commercieel ingestelde Jonker helpt hem daarbij.

Bij toeval stuiten ze op een heel ander probleem. Op de site van Beatfreax stromen klachten binnen over de hoge servicekosten bij kaartverkopers. Ook kunnen bezoekers nog steeds niet gemakkelijk hun kaartjes via het web bestellen. Bestaande aanbieders sturen ze naar het postkantoor, of klanten moet dagen wachten tot het papieren kaartje bij de post zit. 'We zijn die wereld eens grondig gaan onderzoeken', zegt Jonker.

Op de markt voor kaartverkoop is nauwelijks concurrentie. In Nederland hebben in die tijd twee grote bedrijven bijna alle kaartverkoop in handen. Het Amerikaanse Ticketmaster is met merknaam Ticketservice heer en meester. De rest van alle transacties stroomt richting de kassa van Ticketbox, wat dan onderdeel is van de Staatsloterij.

Die aanbieders onderhouden goede contacten met de postkantoren en de organisatoren van evenementen. In sommige gevallen leveren ze ook de artiesten die op de podia staan. Voor organisatoren is het daarom heel lastig om weerstand te bieden tegen het hoge prijskaartje. 'Op tickets voor een technoavond van 15 euro betaalde je rustig nog eens 8 euro aan commissie', zegt Van den Heuvel.

Het ondernemersduo speelt slim leentjebuur bij de grote vliegtuigmaatschappijen. Die zijn al veel verder met hun websites en hebben de technologie in huis om tickets via email te bezorgen. 'Wij hebben de truc toegepast op de eventbranche', zegt Van den Heuvel.

Consumenten kunnen dankzij het e-loket van Ticketscript kaarten op de site van het festival zelf bestellen en hoeven niet langer bij een postkantoor of de balie van het event langs om de kaartjes op te halen. Ook kunnen ze ter plekke digitaal inchecken. 'Het lijkt nu allemaal vanzelfsprekend, maar het was toen revolutionair in de sector', zegt Jonker.

Als een echte prijsvechter verovert Ticketscript zijn plek. Met een standaardtarief van 1,50 euro per kaartje is het bedrijf veel goedkoper dan de concurrenten. De oprichters investeren in extra diensten die evenementenorganisaties over de streep trekken. Zo kunnen organisatoren zelf regelen of ze extra kaarten willen verkopen of de verkoop tijdelijk stop willen zetten en krijgen ze met een druk op de knop een rapportje met handig cijfermateriaal.

De eerste klanten hengelen ze via Beatfreax binnen, technofestijn Voltt vormt de eerste pilot. Daarna stappen ook grote namen als Awakenings, Loveland en Latin Village over.

In de daaropvolgende jaren trappen ze op het gas. Ze openen een kantoor in Berlijn. Ook in Antwerpen en Londen strijkt Ticketscript neer. De bravoure trekt de aandacht van investeerders. In 2010 halen ze de Britse miljardair Andrew Black, rijk geworden via gokwebsites, binnen als geldschieter. Ook bankiers van Goldman Sachs investeren op eigen titel in de onderneming. Met de investering van in totaal bijna 2 miljoen euro kunnen ze in 2010 een Britse concurrent Trinity Mobile overnemen.

Tegen die tijd kan de champagnefles om nog een andere reden open. De Staatsloterij trekt de stekker uit concurrent Ticketbox. De Amsterdammers nemen de klanten over. Dankzij de grote dance-events zijn ze marktleider in e-tickets in Nederland.

Toch zijn vooral bij poppodia de kaarten nog steeds een beetje hetzelfde geschud. Zo lukte het Ticketscript niet om de aanbesteding voor de kaartverkoop van Paradiso, het toonaangevende Amsterdamse poppodium, te winnen. Ook in andere grote pop- en concertzalen zijn de Amerikanen nog dominant. In internationaal perspectief is Ticketscript nog steeds een david die tegen goliat strijdt, met een omzet van 8 miljoen euro vorig jaar.

Ticketmaster is onderdeel van de beursgenoteerde dance- en concertorganisator Livenation, een bedrijf waar meer dan 3 miljard euro in het laatje komt. Amerika is misschien log en traag, maar het smijt inmiddels ook miljoenen dollars tegen het oppimpen van zijn oude systemen aan. Ticketmaster heeft in reactie op de concurrentie bovendien zijn prijzen verlaagd.

De ondernemers zijn echter vastbesloten de wereld te veroveren. Ze willen vooral in Engeland, Duitsland en Spanje nog meer kaartverkoop voor hun rekening nemen. De komende jaren moet daarom de omzet gaan groeien.

De financiële impuls uit Londen komt daarbij goed van pas. Het geld investeren ze in extra verkopers, marketingcampagnes en technologie. Het verkoopteam gaat Ticketscript aan de man brengen bij organisaties waar de Amerikaanse concurrent minder goed is vertegenwoordigd, zoals musea en beursevenementen.

Misschien kunnen ze met hun bijzondere geschiedenis het verschil maken, realiseert Van den Heuvel zich. 'Doordat we elkaar al zolang kennen, kunnen we elkaar volledig vertrouwen. Dat maakt het ondernemen heel prettig.'

De onderneming

Profiel

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden