Markt zit tegen voor Unilever (Gerectificeerd)

De prijzenoorlog in de supermarkt, de opkomst van 'agressieve' prijsvechters, de economische dip en de kwakkelzomer hebben voedings-en wasmiddelenconcern Unilever tegenslag bezorgd....

Van onze verslaggeefster Sheila Sitalsing

'We zitten in de staart van de economische neergang', verklaart topman Antony Burgmans de tegenvaller: 6 procent minder omzet ten opzichte van een jaar eerder en 4 procent minder bedrijfswinst. 'De klant heeft de aankoop van een nieuwe auto al uitgesteld, hij heeft zijn vakantie-uitgaven omlaag geschroefd. Nu is het mandje met kruidenierswaren aan de beurt.'

En dat voelt Unilever, dat dure A-merken verkoopt als Becel, Omo, Dove, Knorr en Iglo. Deze 'leidende' merken, zo'n vierhonderd in totaal, zijn goed voor 95 procent van Unilevers omzet.

Het concern worstelt met de oprukkende (Duitse) prijsvechters als Aldi en Lidl, die veelal merkloze spullen tegen bodemprijzen verkopen. Unilever reageert op dit prijsgeweld door zich te profileren op 'vitaliteit'. 'Mensen willen zich goed voelen en er goed uitzien', meent Burgmans. 'We investeren in onderzoek en ontwikkeling om onze producten een vitale uitstraling te geven.' Dat 'gevoel van vitaliteit' moet de consument ertoe verleiden toch voor de duurdere Unilever-merken te kiezen.

Niettemin ontkomt ook Unilever er niet aan om mee te doen met de race naar de bodem. In sommige discount-supermarkten zet Unilever daarom zijn A-merken af tegen lagere prijzen. 'Nee, Becel is niet overal even duur', verklaart Burgmans deze opmerkelijke strategie. 'Hetzelfde Unilevermerk kan in verschillende winkels tegen een verschillende prijs worden aangeboden. Daarin moeten we re zijn.' Kortom, de zuinige klant wordt 'behaagd', stelt Burgmans. 'Als die een product te duur vindt, moet er wat af.'

Door de slechte zomer zijn substantieel minder Magnum-en Ola-ijsjes en blikjes Lipton ijsthee verkocht. 'Was de zomer beter geweest, dan had dat twee procentpunt gescheeld in de omzet.'

De enige manier waarop Unilever zijn nettowinst nog op peil weet te houden, is door snijden in de kosten en door bedrijfsonderdelen met winst te verkopen. Unilever is aan het afslanken: van de 1600 merken in 2000 zullen er eind dit jaar nog vierhonderd over zijn. Er zijn 150 fabrieken gesloten en 140 bedrijven afgestoten.

Probleemonderdelen zijn de diepvriesproducten (Iglo verkoopt slecht) en de dieetmarkt (het geworstel met het dieetproduct Slim-Fast dat geduchte concurrentie ondervindt van het dr. Atkins dieet, duurt voort).

Beleggers reageerden ontgoocheld. Het aandeel kelderde woensdag naar 51,10 euro.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden