Markt lease-auto's is gekte voorbij

Auto's leasen is oorlog, en helemaal nu het slecht gaat met de economie. Het eerste kwartaal daalde het aantal lease-auto's met 15 procent....

Door Douwe Douwes

De vette jaren voor de autoleasebedrijven zijn voorbij. In de eerste drie maanden werden ruim 40 duizend nieuwe contracten afgesloten. Een jaar eerder waren dat er nog bijna 48 duizend. Dat is een daling van bijna 15 procent.

Het komt wel vaker voor dat in het eerste kwartaal de verkoop daalt, maar deze keer is sprake van een trendbreuk, stellen Rogier Kuin en Timo Corporaal van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).

Bedrijven die een paar jaar geleden de auto's in bulk bij de leasemaatschappijen bestelden, houden nu de hand op de knip. De grootste boosdoeners zijn de IT, telecom en consultancy, sectoren die zwaar lijden onder de economische tegenwind. En juist die bedrijven waren de afgelopen jaren grootverbruikers van leasecontracten, en bezorgden leasemaatschappijen dubbele groeicijfers.

Volgens overlevering hielden automatiseerders sollicitatiegesprekken voor het gemak maar in de showroom. Kwam het tot een contract, dan kon de nieuwe medewerker in één moeite door zijn nieuwe auto uitkiezen.

Het sollicitatiegesprek in de showroom was weliswaar eerder uitzondering dan regel, maar vast staat dat juist de IT-branche een grote klant voor de leasebedrijven was. 'Vroeger had een IT'er die van school kwam zonder iets te doen al een Audi A4 op de stoep', zegt hoofd inkoop Joost de Vries van Hakkesteegt in Meerkerk, een van de grootste autogroothandels. 'Die gekte is nu wel voorbij.'

De grote partijen op de markt bevestigen dat beeld. 'Vooral in de informatisering en de consultancy stagneert de zaak', stelt een woordvoerder van financieel conglomeraat ING, dat met ING Car Lease een van de grootste partijen op de Nederlandse leasemarkt in handen heeft. 'De aanwas van nieuwe contracten is lager. Veel bedrijven kiezen ervoor om langer met de auto's door te rijden en meer in eigen beheer te gaan doen.' In het eerste kwartaal van dit jaar daalde de winst van ING's lease-activiteiten met ongeveer elf miljoen euro.

Het zijn niet alleen de automatiseringsbedrijven die meer op de kosten zijn gaan letten. Ook in andere sectoren wordt de broekriem aangehaald. 'De economie groeit minder snel, en dat betekent automatisch dat er minder mensen worden aangetrokken', zegt Paul Wortelboer, directeur van Interleasing. 'Dat leidt automatisch tot minder mensen met recht op een auto. '

Interleasing is met 36.500 auto's nu de nummer vijf van Nederland. 'Tot voor kort werd een lease-auto, behalve voor functioneel gebruik, ook nogal eens als secundaire arbeidsvoorwaarde gegeven, maar dat wordt minder', zegt Wortelboer. 'Bedrijven bekijken nu meer dan voorheen of een auto wel echt nodig is.'

Daarbij komt dat bedrijven meer gebruik maken van de auto's die al op het terrein staan. 'Voorheen kon eigenlijk iedere nieuwe medewerker een nieuwe auto eisen. Nu zegt een werkgever eerder: 'Ik heb nog drie auto's staan, zoek er daar maar een uit'.'

'De correlatie tussen de leasemarkt en de economische ontwikkeling is bijzonder groot', zegt ook Peter Verkuyl, de algemeen directeur van Leaseplan Nederland en vice-voorzitter van de VNA. Volgend jaar wordt Leaseplan, een dochter van ABN Amro, met Auto Lease Holland en Leaseconcept samengevoegd. Dan wordt de bank met 160 duizend auto's verreweg de grootste marktpartij. 'De leasemarkt is een bijna perfecte leading indicator voor de economie. Als er minder mensen worden aangenomen, merk je dat direct in het aantal nieuwe leasecontracten.'

In Nederland rijden in totaal ruim 530 duizend leaseauto's rond. Dat is ongeveer 8 procent van alle 6,6 miljoen personenwagens in Nederland. Bij het aantal nieuw verkochte auto's ligt de verhouding echter heel anders. Ruim een kwart van alle nieuwe auto's in Nederland wordt door een leasemaatschappij gekocht. En dat wordt nog altijd meer.

De leasemarkt is bijzonder concurrerend. De grote partijen zijn ING, dat onlangs Top Lease van Fortis overnam, Interleasing, onderdeel van de Athlon groep, en ABN Amro. In totaal zijn er ongeveer achthonderd bedrijven actief, met vloten die variëren van enkele wagens tot tienduizenden auto's voor de grote partijen.

'Lease is oorlog', zegt Wortelboer van Interleasing. 'De markt is zeer concurrerend, maar dat is al jaren zo. Nu het wat minder gaat komt er meer druk op de bedrijven om de efficiency te vergroten. Wie dat te laat doet, wordt straks gedwongen om maatregelen te nemen waar hij geen zin in heeft.'

Naast de tegenvallende vraag hebben de bedrijven last van die fragmentatie. 'De leasemaatschappijen hebben de afgelopen jaren tegen heel lage marges geopereerd', zegt een analist. 'Ze hebben elkaar heel fel beconcurreerd. Nu de markt tegenzit, merken de maatschappijen dat ze snel in de problemen komen.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden