'Marketing maakt kinderen ongezond'

Eten dat speciaal is gericht op kinderen, is zelden gezond.

LOETHE OLTHUIS

Voelt u zich ook schuldig als u toch weer snoep heeft gekocht omdat uw kind erom zeurde in de supermarkt? Niet doen. Volgens voedselwaakhond foodwatch zijn niet zozeer de ouders verantwoordelijk voor het slechte voedingspatroon en overgewicht van kinderen, maar vooral de marketing van de voedselindustrie. De waakhond heeft 600 supermarktproducten doorgelicht die speciaal op kinderen zijn gericht. Wat blijkt? Er scoren er maar ongeveer twintig voldoende als het gaat om de hoeveelheid suiker, vet en/of zout. Dat snoep flink zoet is, lijkt niet wereldschokkend, maar ook basisvoedingsmiddelen als ontbijtgranen en -koeken, yoghurt, broodbeleg, kinderboterhamworst, 'gezonde' graanrepen en zogenaamd verantwoorde fruitsnacks scoren in soms alle drie de categorieën schrikbarend hoog.

'Wat zo verontrustend is', zegt Bart van Opzeeland van foodwatch, 'al deze producten zijn exclusief voor kinderen bedoeld, met cartoons, beertjes of andere dieren op de verpakking, spaaracties, kleurige websites en links met Disneyfiguren, SpongeBob en K3. Bedrijven hebben speciale kinderpsychologen in dienst, die steeds iets nieuws bedenken. Er is zelfs een app waarmee kinderen in de supermarkt een filmpje van cartoonfiguren Fred en Ed kunnen zien als ze zoet broodbeleg en koekjes van Fred en Ed bij hun mobiel houden. Voor een vet en zout product als Tjiezi van Unilever wordt reclame gemaakt op Nickelodeon en bij The Voice Kids. Dit soort acties vergroot de 'jengelfactor': kinderen gaan erom zeuren en dat maakt het extra moeilijk voor ouders om nee te zeggen.'

Bovendien kun je van ouders niet verwachten dat zij precies weten wat wel en niet gezond is, zegt foodwatch. Met kreten als 'met toegevoegde vitamines', 'vezelrijk', 'verrijkt met' en 'puur fruit' maken producenten het ouders moeilijk. Van Opzeeland: 'En hoe kunnen ouders kiezen wat gezond is, als vrijwel het hele aanbod ongezond is?' Foodwatch wil nu via een burgerinitiatief ijveren voor een wet tegen marketing van ongezonde producten. O ja: welke producten wél goed scoorden in het foodwatch-onderzoek? Onder andere minirijstwafels, figuurtjespasta, suikervrije ijslolly's, wit vezelbrood en onbewerkte producten als snacktomaatjes, appeltjes en minibanaantjes. Deze etenswaren maakten echter minder dan 1 procent uit van alle kinderproducten.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden