Marketeers

Het is op zichzelf sympathiek dat de filmredacteuren van de Volkskrant opkomen voor de eigenzinnige en artistieke film in Nederland....

Amsterdam Paul Verstraeten

Ik ken de marketingkringen niet waar cultuur een scheldwoord is, zoals zij beweren. Films worden niet bedacht en gemaakt door marketeers, want die zijn slim genoeg om dat over te laten aan de creatieven.

Film is een medium dat bedoeld is voor een relatief grote publieksgroep. Elke filmmaker wil dat zijn film al die mensen bereikt die er in geeresseerd zouden kunnen zijn. Dat is tegenwoordig alleen niet meer zo eenvoudig als in de tijden van Turks Fruit. Je moet nu meer registers opentrekken om een plek te veroveren in een hevig concurrerende bioscoopmarkt. En dan moet de drukke burger er nog van worden overtuigd zijn kostbare vrije tijd eraan te besteden. Dat is wat marketing kan doen voor kunst en cultuur en dus ook voor film. De verdachtmaking die de filmredactie aan deze combinatie verbindt, getuigt van weinig realiteitszin.

De Nederlandse filmwereld heeft dit aspect van de filmproductie jarenlang verwaarloosd. Met als gevolg dat het bioscooppubliek Nederlandse films links liet liggen; inderdaad als een b-merk. Inmiddels is men bezig met een inhaalslag, in gang gezet door een nieuwe generatie producenten en gestimuleerd door het Filmfonds. Opmerkelijk is dat in slechts enkele jaren tijd het vertrouwen bij het bioscooppubliek en vooral ook bij jongeren is gegroeid: Nederlandse films zijn weer een optie.

Daardoor maken ook de Nederlandse films 'die prikkelen en pijn doen' meer kans om door het publiek te worden ontdekt en gezien. Een uitstekend voorbeeld daarvan is Shouf Shouf Habibi, merkwaardig genoeg niet genoemd in het artikel. Een allesbehalve 'gelikte' film, met bovendien een controversi thematiek die enkele pijnpunten in onze samenleving gevoelig raakt dus conform de norm van de Volkskrant-filmredacteuren. De film is met 350 duizend bezoekers een onverwacht succes, vooral bij jongeren. Uit onderzoek blijkt dat een groot deel van deze jongeren nooit overwogen zou hebben om een kaartje voor deze film te kopen, als ze niet al eerder door films als Costa! en Volle Maan ervan overtuigd waren dat een bezoek aan een Nederlandse film ook de moeite waard kan zijn.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden