Marketeer: 'Loting is veel belangrijker dan WK zelf'

Volgens ingewijden uit de wereld van showbizz en marketing wordt de loting voor het WK voetbal 'onvoldoende commercieel uitgebuit'. 'In feite is de loting veel interessanter dan het toernooi zelf', aldus een bron, 'maar dat wil maar niet tot de voetballerij doordringen. Als het niet zo triest was, zou ik me doodlachen.'

De loting voor het WK vond gisteren plaats. 'Er zaten daar tweeduizend journalisten naar balletjes te kijken, en een miljard tv-kijkers. Daaruit blijkt wel hoe groot dit in feite is. De FIFA beseft niet dat ze goud in handen heeft.'

In een nog geheim plan is sprake van een 'opgerekte' loting. 'Elke dag één balletje in een drie uur durende tv-show vol B-artiesten. Met een wereldster, de president van de VS of zo, die ergens een balletje uithaalt. 'Uit een aquarium met piranha's, een slangenkuil of uit een leuke actrice. Topamusement. Dit is miljardenbusiness.'

Ook de uitbating van de opening van het WK 'staat nog in de kinderschoenen'. 'De Brazilianen zullen wel weer komen aanzetten met tromgeroffel, meisjes in badpak en mannen op stelten', aldus een anonieme showbizzgigant (A. Verlinde). 'Dat is zó jammer. Je kunt zoiets moeiteloos oprekken tot een mondiaal tv-evenement van minstens vijf dagen. Heerlijke tv, toch?'

Het WK zelf zou, door één wedstrijd per dag te spelen en veel rustdagen in te lassen, minstens drie maanden moeten duren. 'Waarom die haast? Melk zoiets toch uit! Dat muntjes opgooien met de scheids en de aanvoerders: daar zit een topshow van zeker twee uur in. Penalty? Zet er meteen een musical omheen! Rode kaart? Hup, een pornofilm! Met voetbal alleen komen we er niet. Dat is zó saai en zó 1974!'

Een 'permanent WK voetbal 2.0' geldt in 'zekere kringen' als het ultieme doel. 'En dat is dichterbij dan je denkt.'

John de Mol heeft namens SBS al belangstelling getoond. 'Ik zie een WK-zender voor me waarop de bal altijd rolt. En anders de balletjes wel. Kijkt er eindelijk iemand naar die kutzender.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden