Marinehelikopter roest van zeezout

DEN HAAG - Met de aanschaf van de militaire helikopter NH-90 (kosten: 1 miljard euro) lijkt het ministerie van Defensie steeds meer een kat in de zak te hebben gekocht. De twintig bestelde helikopters, die vooral door de marine op zee en langs de kust worden ingezet, blijken niet goed tegen zeezout te kunnen en moeten volgens kenners al na zo'n tweehonderd uur gebruik voor ernstig onderhoud naar de garage. 'De NH-90 kampt met bovenmatige corrosie en slijtage', erkende minister Hennis van Defensie dinsdag in de Tweede Kamer.


De problemen met de toestellen zijn niet alleen een blamage voor Defensie, maar mogelijk ook een miljoenenstrop. Met de order is 1 miljard euro gemoeid: elke helikopter kost circa 50 miljoen euro.


Defensie is de dure vliegmachines liever kwijt dan rijk. Tot nu toe zijn elf van de twintig bestelde toestellen binnen. Het is onduidelijk of het contract voor de laatste negen kan worden ontbonden.


Ook andere Europese landen zouden af willen van de beoogde gezamenlijke NAVO-helikopter, die sinds eind jaren negentig wordt ontwikkeld. De Europeanen kozen er toen voor niet een reeds ontwikkelde helikopter 'van de plank' te kopen, zoals de Black Hawk van de Amerikaanse krijgsmacht.


Bemanningsleden die in de eerste exemplaren van de NH-90 hebben gevlogen langs de kust van Somalië en in Caribisch gebied, klagen ook over de herrie. Volgens Hennis valt de gehoorschade van deze militairen binnen het landelijk gemiddelde (3 tot 10 procent) van werknemers in een omgeving met veel lawaai.


Het is niet de eerste keer dat er problemen met de NH-90 zijn. Ruim twee jaar geleden bleek onder meer dat de helikopter loodzwaar is en minder mensen en lading kan meenemen dan gepland. Hennis noemt het project vorig jaar een 'hoofdpijndossier'.


De bouwer van de helikopters is een zusterbedrijf van Fyra-producent AnsaldoBreda uit Italië. De hogesnelheidstrein kampt ook al met veel mankementen. De helikopterbouwer erkent de fouten en werkt aan oplossingen, stelt Hennis in haar Kamerbrief. Ze onderzoekt hoe en op welke wijze de fouten op de fabrikant kunnen worden verhaald. Het bedrijf - AgustaWestland - heeft echter geen goede financiële reputatie. Het heeft via het moederbedrijf Finmeccanica misbruik gemaakt van de Nederlandse belas- tingroute en heeft sinds 2006 ten minste een half miljard euro belastingvrij door Nederland laten lopen, blijkt uit eerder onderzoek van de Volkskrant.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden