Marike den Brok over hippe armbandjes

Uitgeverij Tirion Creatief heeft een hit te pakken. Met de boeken Band-it en Epic Band-it - over loomen, het maken van rubberbandsieraden - bezet de uitgever de 3de en 6de plek van de CPNB Bestseller Top 60.

HARO KRAAK

Hoe is loomen zo'n rage geworden?

'In Amerika was 'het vorig jaar al een succes. Ik heb de boeken van Colleen Dorsey op de beurs in Frankfurt gespot en de rechten gekocht. In januari hebben we de vertaling uitgebracht. Sinds april is het helemaal doorgebroken. We verzonnen zelf de naam, Band-it, die verwijst naar verbindingen leggen en naar het woord bandiet, dat vonden we wel spannend.

'Voor mij was het al vrij snel duidelijk dat het een grote hit zou kunnen worden: het is nieuw, laagdrempelig, leuk en geschikt voor kinderen en volwassenen.'

undefined

Heeft u een marketingcampagne gevoerd?

'Via het online meisjesplatform Go Supermodel hebben we Band-it gelanceerd. We stuurden de boeken en producten naar influentials, zoals blogsters met een groot bereik. Toen ging het snel. Op Koningsdag liepen de prinsesjes met een loomarmbandje rond. Laatst had Louis van Gaal er een om tijdens een persconferentie. En woensdag na Nederland-Wales liep Arjen Robben er ook mee.

undefined

Is dat de doelgroep?

'Nee, het gaat vooral om eind-lagereschoolmeisjes. Maar je ziet steeds meer moeders die het ook leuk vinden. En jongens lopen er nu ook mee. Die krijgen de armbandjes waarschijnlijk van meisjes cadeau'.

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden