Marie Claire beloont grootste 'eco warriors' met gratis make-up

Vandaag: moet al dat Engels nou echt, Marie Claire?

null Beeld RV
Beeld RV

Mail van uitgever Pijper Media. Er is rumoer rond het 'green issue' van modeglossy Marie Claire. Dat zou iets te maken hebben met het motto van het novembernummer: #mak change.

Het rumoer blijkt niet veel voor te stellen. Behalve dat er een green issue/groen nummer is gemaakt, is Marie Claire partner van de Dutch Sustainable Fashion Week, meldt de marketingafdeling. Zijn we er toch ingetuind.

Eerst dat Engels maar. Er is geen houden meer aan. Het Engels rukt op en niemand doet er wat aan. Neem alleen de teksten op de voorpagina: #makechange, green issue, fair fashion & beauty hacks, eco warriors. De lijfspreuk van Marie Claire staat bovenaan: think smart, look amazing. Moet dit echt?

Pijper Media is uitgegroeid tot een grote speler op de markt. In het portfolio staan inmiddels veertien tijdschriften. Pijper houdt het organisatorisch graag overzichtelijk en klein. De hoofdredacteur van Marie Claire, Annelies Pijper, is getrouwd met de directeur van het bedrijf, Anton Pijper.

In haar voorwoord annex hoofdartikel, hier natuurlijk editorial geheten, stipt ze aan dat de mode-industrie een van de vervuilendste ter wereld is. Daar moet iets aan worden gedaan, bijvoorbeeld door een prijs beschikbaar te stellen voor 'bevlogen vrouwen die maatschappelijke relevantie hoog in het vaandel hebben staan en op smart & amazing wijze bijdragen aan een betere wereld'.

Werkt altijd, een prijs. Deze heet de 'Smart Sustainable Sisley Award'. Sponsor Sisley, producent van huidverzorgings- en make-upproducten, wordt ruimhartig in het zonnetje gezet. Want: duurzaam. De vijf genomineerde vrouwen, 'eco warriors', zijn lekker verwend met Sisley-producten die per potje gemiddeld zo'n 125 euro kosten.

Het verrassendst is de reportage over vier jagende vrouwen. Het vlees is het eerlijkste dat je kunt krijgen, zeggen ze. Het dodelijke schot brengt desondanks ook bij hen wat teweeg. 'Ik liep naar het dier toe, zijn lichaam was nog warm. Dat deed wat met me. Ik voelde de tranen in mijn ogen.' En: 'Van mijn eerste ree heb ik als aandenken het onderkaakje bewaard.'

En dan is er nog de 'zero waste'-trend: de pogingen in je leven al het verpakkingsmateriaal uit te bannen. Hoewel ze niet zo ver ging als échte fanatiekelingen ('billen afvegen met mos'), viel het journalist Channa Brunt niet mee: 'Zero waste is best wel een bitch.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden