Margiono en Chailly: het wil nog niet lukken

Er is een vervangster gevonden, de Franse sopraan Françoise Pollet, maar jammer blijft het toch, vinden alle partijen...

Charlotte Margiono, die afgelopen dinsdag een indrukwekkend recital gaf in het Amsterdamse Concertgebouw, liet deze week weten dat ze niet zal meedoen aan de Kerstmatinee van het Concertgebouworkest. Bij nader inzien vond ze haar stem niet geschikt voor de Mathilde-partij in Rossini's opera Guillaume Tell.

'Wij hebben er belang bij dat ze bij ons optreedt', zegt Sjoerd van den Berg van het Concertgebouworkest. 'Maar als ze zelf vindt dat haar stem op dit moment niet de juiste kwaliteit heeft, heeft ze het recht zich terug te trekken.'

'Het is voor haar heel jammer', beaamt Margiono's manager Pieter G. Alferink. 'Ze had er een aantal interessante aanbiedingen voor afgezegd.' Op de vraag wanneer Margiono precies ontdekte dat ze de rol niet kon zingen - een week vóór de repetities is rijkelijk laat - reageert Alferink geprikkeld. Nee, Chailly - altijd streng ten aanzien van Italiaanse partijen - heeft niets te maken met de beslissing, en als we ons geen voorstelling kunnen maken van de manier waarop een zangeres zich op zo'n rol voorbereidt, moeten we ons daar maar eerst in verdiepen, voordat we vervelende vragen gaan stellen.

Dus voor de vraag of Margiono in juni 1996 wèl de rol van Desdemona in Verdi's Otello bij de Nederlandse Opera zal zingen, wederom onder muzikale leiding van Riccardo Chailly, wenden we ons maar tot de Nederlandse Opera. Gewapend met een fax van Alferink uit juni 1994. Daarin legt hij uit dat Chailly had laten weten van mening te zijn veranderd nadat Margiono door Audi was uitgenodigd voor die rol; Chailly zag liever een Italiaanse zangeres als Desdemona. Waarna het hardnekkige gerucht op gang kwam dat Margiono níet van de partij zou zijn in Otello.

'Zéker doet Margiono de rol van Desdemona bij de Nederlandse Opera', zegt persvoorlichter Peter de Caluwé. 'Charlotte Margiono heeft Desdemona eerder gezongen in een concertante uitvoering van de Opera van Brussel, en bij de Nederlandse Opera zal ze haar debuut maken in een scenische uitvoering.'

Dus is Chailly wederom op zijn besluit teruggekomen en was het slechts een meningverschil tussen Audi en Chailly?

'Het was een kwestie tussen de Nederlandse Opera en Chailly. Wíj nemen de verantwoording voor het artistieke eindresultaat, en Margiono had van meet af aan onze voorkeur. Dat hebben we ook Alferink verteld. Zijn mededelingen vorig jaar waren veel te voorbarig.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden