Marco Borsato moet het afleggen tegen de machtige flippo

'Is er leven na de flippo?' Dat is op dit moment de grote vraag bij de Smiths Food Groep. De populaire flippo's hebben de chipsfabrikant geen windeieren gelegd, maar het veroverde marktaandeel is inmiddels grotendeels ingeleverd....

Algemeen directeur Carel van Bemmelen van United Biscuits (Croky) is van mening dat zowel Smiths als Croky uiteindelijk winst hebben ingeleverd als gevolg van de flippo-actie door de veel hogere kosten van promotie en reclame. 'Het enige verschil met vroeger - voordat de flippo's er waren - is dat geen van beiden geld verdient,' vertelt hij in het vakblad Food.

Ondertussen is het nog maar de vraag of Smiths een nieuwe rage wil veroorzaken. De snackproducent lijkt momenteel de voorkeur te geven aan promoties met een kortstondig karakter. Eerder dit jaar haakte Smiths in op de Star Wars-hype. Kort daarna werd Marco Borsato gestrikt - u weet wel, die zanger die Daphne Deckers laat staan voor een zak chips. Met de Borsato-lires kunnen consumenten sparen voor een concertkaartje.

Jammer voor Smiths, maar de lires lijken niet dezelfe spaarwoede op te wekken als de flippo's. De Topshots van Croky wisten evenmin het hoogtepunt van de flippo's te bereiken. Alleen de scoorkaarten-actie zorgde er eind vorig jaar nog voor dat de zakken Smiths uit de winkels vlogen. Maar dat kwam doordat alle oplossingen op Internet werden gepubliceerd. De campagne werd afgeblazen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden