Mao's trots wil graag een Audi worden

SHANGHAI Het bekt niet helemaal lekker voor een luxemerk als je Eerste Autofabriek Rode Vlag heet, maar dat maakt de mannen in Peking niet uit....

Van onze correspondent Hans Moleman

De nieuwe Rode Vlag moet een auto worden waar China’s politieke en ondernemende elite weer in wil rijden, luidt het doel van staatsautoconcern FAW. Daarom wordt tweehonderd miljoen euro uitgetrokken om het merk te moderniseren en de productie te vergroten tot dertigduizend stuks per jaar.

Hongqi werd in 1958 onder de vleugels van vrachtwagenfabriek First Auto Works door partijleider Mao Zedong in het leven geroepen om limousines te maken voor de Chinese leiding. De eerste Rode Vlag was een kopie van een Amerikaanse Chrysler, en tot 1981 werden de auto’s met de hand gemaakt in een speciale werkplaats.

Anno 2010 is FAW een groot concern met joint ventures met Audi, Volkswagen en Toyota en met een productie van bijna twee miljoen voertuigen. Maar het oude topmerk lijdt al jaren een kwijnend bestaan, want de Chinese leidende klasse rijdt liever in Duitse, Japanse en Amerikaanse limousines, met de Audi A6 als favoriet. Dit heeft ertoe geleid dat Audi inmiddels meer auto’s in China verkoopt dan in Duitsland.

Het succes van de buitenlandse topmerken heeft China’s meest ambitieuze eigen merken aan het denken gezet. De afgelopen tien jaar hadden die zich gericht op de ontwikkeling van goedkope modellen voor de opkomende middenklasse. Twee concerns, Geely en Chery, hebben nu eigen submerken voor luxeauto’s ontwikkeld, waarvan de eerste modellen in de showroom verschijnen.

Geely steelt vooralsnog de show met een directiewagen waarin de achterbank vervangen is door een grote fauteuil. Verder heeft de firma Volvo opgekocht, met de bedoeling dat de Zweden een nieuw topmodel ontwikkelen speciaal voor de Chinese vipmarkt. FAW uit Peking lapt nu om dezelfde reden het merk Rode Vlag op.

Het eerste model dat de aanval op de Duitsers moet inzetten, is HQ3 gedoopt: een bakbeest met een 4-liter V8-motor. De nieuwe generatie Rode Vlaggen zal het opnieuw moeten hebben van overheidsklanten. Dat zal lastig worden, want die zijn inmiddels aan grote Audi’s gewend geraakt.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden