Mansveld waarschuwt NS voor concurrentie op spoor

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) zal niet aarzelen andere vervoerders op het hoofdrailnet toe te laten als de Nederlandse Spoorwegen prestatieafspraken niet nakomt. 'De wet staat dat toe', zei Mansveld vandaag tijdens een Kamerdebat over de Lange Termijn Spoor Agenda.

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) Beeld anp

De concessie voor personenvervoer op het hoofdrailnet is de NS vanaf 2015 weer voor tien jaar verleend. Mansveld wil halverwege die periode een grondige evaluatie maken van de prestaties van het vervoersbedrijf. Mochten die ernstig tekort schieten dan overweegt ze het hoofdrailnet 'op te knippen'.

Met dat dreigement komt de staatssecretaris eerder de VVD tegemoet dan haar eigen partij, de PvdA. Die laatste partij voelt er weinig voor dat de macht van de NS wordt beperkt en wil niet dat andere vervoerders als Arriva en Syntus verantwoordelijk worden voor het personenvervoer op de belangrijkste spoorlijnen.

Marktwerking
Volgens PvdA-Kamerlid Duco Hoogland heeft de marktwerking op het spoor de reizigers weinig heil gebracht. Als de NS niet naar behoren presteert moet dat bedrijf hogere boetes worden opgelegd, vindt hij. Dat gaat VVD-Kamerlid Betty de Boer niet ver genoeg. Boetes schrikken niet af, vindt zij. 'NS is honderd procent eigendom van de Staat. Dat is vestzak broekzak.'

In de twee weken geleden gepresenteerde Lange Termijn Spoorweg Agenda kondigde Mansveld een strenger toezicht aan op de prestaties van vervoerder NS en spoorbeheerder ProRail. Ze zullen harder worden afgerekend als verstoringen aan de orde van de dag zijn en de punctualiteit te wensen overlaat.

Doemdenken
Mansveld waarschuwde dinsdag voor doemdenken. 'Het spoor is een complex vraagstuk en in 90, 95 procent van de gevallen gaat het goed met het spoor.' De staatssecretaris dringt aan op betere samenwerking tussen NS en ProRail. Die bedrijven moeten voor 1 oktober duidelijk maken hoe ze dat voor ogen zien.

Voor de PvdA, die in haar verkiezingsprogramma nog pleitte voor samenvoeging van NS en ProRail, is een fusie van de staatsbedrijven niet meer aan de orde. Daar worden alleen 'adviseurs en advocaten' wijzer van, zei PvdA-Kamerlid Hoogland.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.