Mannen vallen niet meer op billen of borsten, maar op ogen

Vergeet billenman of borstenman. Er lijkt een nieuw type man opgestaan: de ogenman. Voor de meeste mannen zijn de ogen bepalend voor de aantrekkelijkheid van de vrouw. Net als haar IQ. Meer dan hoge hakken, (ver)grote borsten of sexy lingerie.

Beeld anp

Althans, dat komt naar voren uit online onderzoek dat is uitgevoerd door de Universiteit Utrecht in opdracht van Volkskrant Magazine. Het richtte zich op het schoonheidsideaal van vrouwen, gezien door de ogen van mannen. Ruim 3.500 mannen, merendeels met een hbo- of universiteitsdiploma en in Nederland geboren, vulden online de vragenlijst in.

Onderzoeksleider Liesbeth Woertman, hoogleraar aan de UU en gespecialiseerd in de psychologie van het uiterlijk, is verrast door het belang dat mannen hechten aan intelligentie - meer dan aan het uiterlijk - bij een vrouw. 'Ik ken geen onderzoek waarin dit zo expliciet als waarde naar voren komt.' Op de tweede plaats van belangrijke eigenschappen staat lief. Goed scoren ook vrolijke, zelfstandige vrouwen met gevoel voor humor.

Anonimiteit

Zijn de mannen wel eerlijk? Mogelijk denken de respondenten dat ze dit moeten vinden. Maar Woertman hecht wel degelijk waarde aan de resultaten: 'Mensen reageren vanuit de anonimiteit van hun computer, daar speelt sociale wenselijkheid geen rol. Een online vragenlijst is in de sociale wetenschappen een veelgebruikt en beproefd meetinstument.'

Mannen vallen voor een 'naturel' en 'stralend' uiterlijk, volgens dit onderzoek. Make-up vinden ze onnodig, cosmetische ingrepen als borstvergrotingen maken vrouwen onaantrekkelijker, zegt 63 procent.

Ten slotte is 85 procent van de respondenten ervan overtuigd dat vrouwen zich niet voor de man mooi maken, maar om tegen elkaar op te bieden. Woertman: 'Voor mannen hoeft het optutten niet. Dat is de tragiek van het heteroseksuele misverstand.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.