Mannen mogen weer mannen zijn

De ideale man is een überseksueel. Hij is maatschappelijk succesvol en veegt één dag in de week zijn agenda schoon voor zijn papa-dag....

Suzanne Weusten

Zo schetst Avantgarde Men, een nieuw mode- en stijlblad voor mannen, hetideaalbeeld van de man. De moderne man is nog steeds zoekende naar zijnidentiteit, schrijft de glossy. Het valt niet mee om aan al die somstegenstrijdige eisen te voldoen, want voor je het weet ben je een watje ofjuist een macho. En net als je denkt dat je een stoer en stijlbewust lekkerding bent, koop je de verkeerde zonnebril, word je in het verkeerderestaurant gesignaleerd en klaagt je vriendin dat je vooral met jezelfbezig bent en te weinig oog hebt voor haar.

In het artikel 'Een loyale Casanova' analyseert Alexander Nijeboer devoortdurend veranderende positie van de man. Sinds de jaren vijftig van devorige eeuw is de man zoekende naar zijn identiteit. Nu vrouwen economischzelfstandiger zijn geworden, en 'vrouwelijke eigenschappen' meer dan ooitgewaardeerd worden, heeft het mannelijk zelfbeeld een flinke opdoffergekregen. Voorlopig worstelt de moderne man nog met zijn identiteit, maarhet ideaalbeeld van de überseksueel is bemoedigend. Mannen mogen weermannen zijn.

Voor die zoekende mannen die mode- en stijlbewust willen zijn, die hunmannelijkheid koesteren, maar ook gevoelig zijn voor de verlangens vanvrouwen, is er nu dus Avantgarde Men. Een dikke glossy, met veeladvertenties, veel mode, auto's, horloges, zonnebrillen en parfums. En waarde vrouwelijke glossy's de crèmes en de shampoos aanprijzen, komt demannelijke variant met hydraterende gel en anti-aging haarverzorging. Hetis evident: nu mannen een lustobject zijn geworden, moeten ze net als wijaan de smeerseltjes.

De formule is duidelijk: geen muziek, film of theater, geen gezondheid,geen sociale of maatschappelijke dilemma's, maar recht-toe-recht-aan:uiterlijk, verzorging, mode en mannendingen. De geïnterviewde mannen zijnrolmodellen, de kleding en de accessoires zijn stoer, verzorgd, chic enduur. Avantgarde Men is vooral om te kijken, te verlangen en te dromen. Dedoelgroep, de stedelijke hoogopgeleide en ambitieuze man vanaf 25 jaar,moet veel te besteden hebben, spending power. Of het ook helpt tegen deinnerlijke onzekerheid van de identiteitszoekende man, is de vraag. Om eenechte überseksueel te worden, is een stijlvolle buitenkant alleen nietvoldoende. Maar ja, voor de ontwikkeling van een mooie binnenkant moet demoderne man maar een ander tijdschrift kopen.

Suzanne Weusten

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden