'Mannen moeten gewoon luis-te-ren'

Mannen kunnen goed ouwehoeren. Dat komt doordat ze zich met woorden moeten handhaven in het publieke domein. Vrouwen communiceren één-op-één,met het doel compromissen te sluiten....

Vrouwen zijn veel kritischer, schrijft Debby (24, Beverwijk) naar aanleiding van de menukaarten-kwestie. Zij heeft een vriend, meldt ze, die als hij een cd-rekje nodig heeft, gewoon de eerste de beste winkel binnengaat, geld ervoor op de toonbank legt en klaar is. Onge loof lijk, vindt Debby, die zo snel niet eens shampoo kan kopen, 'want misschien is die elders wel in de aanbieding'.

Het zal dus niemand verbazen dat Debby ook de tijd neemt wanneer ze in een restaurant een menukaart in handen gedrukt krijgt. 'Terwijl ik in de kaart kijk, bedenk ik wat ik erbij wil drinken, wat ik de vorige keer heb genomen en hoeveel geld we te besteden hebben. Mijn vriend zit dan tegenover mij aan tafel en vraagt wat een ossenhaas is. Hij is Engels en ik ben vegetarisch, dus da's een hele klus. Als ik dan begin: ”Tja, het is vlees en...”, heb ik al meteen zijn antwoord: ”Ja, is goed, dat neem ik. Zullen we bestellen, schat!?”

Iemand die zichzelf Pur Schuim (43, Edam) noemt, of die misschien wel serieus zo heet, je weet het niet tegenwoordig, meldt ons dat vrouwen helemaal niet (lang) op menukaarten kijken. 'Dat is nu juist het probleem', aldus Pur. 'Vrouwen zitten gewoon lekker te kletsen, terwijl de man zijn keus maakt. En als de ober er aan komt, gaan ze opeens heel geïnteresseerd in de menukaart kijken en zeggen dat ze nog geen keus hebben gemaakt. Zodra de ober weg is, herhaalt dit spel zich nog een keer. De vrouwen kletsen dan gezellig door met de menukaart voor hun neus en doen net of ze die lezen. Onder druk van tafelgenoot en gemaakte grijns van de ober wordt uiteindelijk pas een keus gemaakt.'

Pur Schuim spreekt over 'kletsende vrouwen'. Over gezellig kletsende mannen hoor je eigenlijk nooit. We hebben in een vorige aflevering verondersteld dat mannen eerder 'ouwehoeren', ja sterker nog: dat goed ouwe hoeren een typisch mannelijke kunstvorm is.

Bas Wolfs (29, Eijsden) deelt die veronderstelling. Hij denkt dat de verklaring ervoor moet worden gezocht in de dominantie van mannen in de publieke ruimte, waar 'breedsprakigheid, retoriek en de kunst van het overdrijven doelen op zichzelf zijn'.

Vrouwen domineren op hun beurt in het privédomein, waar 'communiceren een middel is om tot een compromis te komen. Een typisch vrouwelijk doel', stelt Bas. 'Vrouwen erkennen dan ook de tekortkoming van de taal in deze. Vandaar dat zij bij het uitblijven van een compromis vervallen in uitingen als 'het voelt gewoon zo', waar mannen eindeloos zullen herformuleren totdat ze hun gelijk hebben gehaald.'

We houden nog veel vragen, over kletsen en ouwehoeren. Zijn er spelregels voor het een of het ander? Zijn er onderwerpen die typisch tot het domein van de klets behoren, en onderwerpen die je per se moet door ouwehoeren? Zijn er kwa liteits- verschillen tussen beide? Kun je als vrouw tegen een man aankletsen, terwijl hij tegen je terug ouwehoert, of communiceert dat dan voor geen meter?

Marieke Teeuw (28, Dordrecht) heeft al een half antwoord op die laatste vraag. Zij constateert dat een man die tegen een vrouw aan ouwehoert wanneer zij elkaar pas hebben leren kennen, het tegenovergestelde bereikt van wat hij denkt te bewerkstelligen.

Luisteren naar geouwehoer is voor een vrouw erg vermoeiend, schrijft Marieke, en wat nog veel erger is: een man die dat in een van zijn eerste ontmoetingen met een vrouw doet, vergeet dat hij haar juist geïnteresseerde vragen over haarzelf moet

stellen, en direct daarna moet

luis- te-ren.

Roosmarie Aelmans en Rob Roodenrijs laten dan nog weten dat bij hun thuis de gevouwen thee- en handdoeken eveneens een vrouwen- dan wel mannenhand verraden. Echter, voor de sokken en de badhanddoeken hebben zij heel harmonieus 'een opvouwmanier afgesproken', die in hun klerenkast goed blijkt te werken. Het kan dus in ieder geval met badlakens en sokken.

We praten ook nog steeds over de kwestie waarom vrouwen vaker idolen hebben dan mannen, en waarom ze sneller bereid zijn flauw te vallen voor het idool als ze er een concert of een ander openbaar optreden van bijwonen. Uw reacties worden op prijs gesteld, en nieuwe vragen zijn altijd weer welkom.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden