Manipulatie onderzoek Schiphol

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat (V en W) heeft de opdracht voor een cruciaal onderzoek naar de geluidsoverlast rond Schiphol op het laatste moment aangepast....

Van onze verslaggevers Jan Meeus en John Schoorl

Dat blijkt uit interne, niet eerder gepubliceerde documenten van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) uit september 2001. Het gaat om een onderzoek van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) dat centraal stond in het debat over de uitbreiding van Schiphol. Dinsdag vergadert de Tweede Kamer wederom met staatssecretaris Schultz van Haegen over perikelen rond de nationale luchthaven.

De aanpassing van de onderzoeksvraag staat op gespannen voet met eerdere uitlatingen van staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat. In antwoorden op Kamervragen ontkende de staatssecretaris in september dit jaar dat haar ministerie druk had uitgeoefend om het NLR-rapport te wijzigen. Schultz van Haegen nam daarmee afstand van eerdere publicaties in de Volkskrant.

De ministeries van V en W en VROM waren de opdrachtgevers van het onderzoek. Het NLR moest onderzoeken of de regels rond de nieuwe Polderbaan de bewoners in de omgeving van Schiphol goed beschermt tegen geluidsoverlast.

Naar nu blijkt heeft V en W zonder medeweten van VROM de onderzoeksvraag 'na de feitelijke uitvoering van het onderzoek' laten aanpassen. Daarmee heeft Verkeer en Waterstaat 'de vraagstelling van het belangrijke NLR-rapport gemanipuleerd' en 'het NLR heeft zich laten manipuleren', aldus het vertrouwelijke, interne document. Ingewijden stellen dat dit een 'zeer ongebruikelijke gang van zaken is'.

In een reactie op de publicatie van nieuwe documenten ontkent het ministerie van V en W niet dat de onderzoeksvraag op het allerlaatste moment is gewijzigd. Volgens een woordvoerder is het NLR verantwoordelijk voor de inhoud van het rapport. 'De suggestie dat NLR-rapporten werden of worden gemanipuleerd is niet terecht.'

Overigens neemt ook het NLR afstand van conclusies die Schultz van Haegen aan het onderzoeksinstituut toeschrijft. Volgens de staatssecretaris concludeerde het NLR dat de omwonenden van Schiphol goed beschermd worden tegen geluidsoverlast. Luchtvaartdeskundige Marli Vogels van NLR stelt dat deze conclusie niet in het rapport voorkomt.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden