Maljers hekelt bij afscheid vuile oorlog van Procter

Een waspoederoorlog? Floris Maljers, de scheidende topman van Unilever, wilde er eigenlijk geen woorden aan vuil maken. Maar na enig aandringen liet hij gisteren tijdens zijn laatste aandeelhoudersvergadering wel blijken not amused te zijn over vuile oorlogs-taktieken van concurrent Procter & Gamble....

Van onze verslaggever

ROTTERDAM

Maljers: 'Ik ben zelf ook niet erg gelukkig dat Procter & Gamble zijn concurrentiemethoden wat heeft veranderd. Er was een tijd dat de consument besliste over een nieuw produkt dat op de markt werd gebracht. Kennelijk is ons produkt nu zoveel beter dat Procter de consument niet meer vertrouwt en het nodig is de zaak aan de rechter voor te leggen.'

Verder dan deze verklaring wilde Maljers gisteren in de zaak Omo Power niet gaan. Even daarvoor had hij wel de aantijging van concurrent Procter & Gamble dat nieuwe Omo het vuil op een wel heel radicale manier uit de was verwijderd door er gaten in te laten vallen tot 'klinkklare onzin' bestempeld. Maar daarmee herhaalde hij slechts een uitspraak die Unilevers wasmiddelendirecteur voor Nederland, Willem Selman, een week geleden deed nadat Procter & Gamble zijn offensief was begonnen.

Dat de concurrentiestrijd op de wasmiddelenmarkt ook nog eens met smerige leugens zou worden gevoerd had Unilever niet verwacht. Voor het concern werd vorig jaar in de VS al duidelijk dat Procter het spel hard speelt. Maar daar werd nog op de traditionele manier, met een prijzenslag, om het marktaandeel gevochten.

Volgens Maljers was deze aanval van Procter & Gamble het bewijs dat Unilever het de Amerikaanse concurrent op de thuismarkt moeilijk had weten te maken. 'Onze positie op de Amerikaanse wasmiddelenmarkt is de laatste tien jaar aanzienlijk verstrekt. De prijsoorlog is een gevolg hiervan.'

Een ander gevolg is dat Lever Brothers, de Amerikaanse dochter, bijna geen winst meer maakt en drastisch gereorganiseerd moet worden. Het zijn saneringen, zo is de afgelopen drie jaar gebleken, die Unilever, maar weinig extra winst opleveren. Met de reorganisaties zijn vele honderden miljoenen guldens gemoeid. Deze investering betaalt zich vooral terug in lagere kosten die nodig zijn om in de prijzenslag overeind te blijven.

In de vuile oorlog probeert Unilever het nog steeds netjes te spelen. Tegen de concurrent zijn twee rechtzaken aangespannen maar echt haast met het tegenoffensief lijkt Unilever niet te hebben. Pas op 8 juni dient een kort geding om Procter & Gamble te beletten ook Power aan zijn wasmiddel Ariël toe te voegen. Verder is een 'gewone' procedure bij de rechtbank aangespannen, die maanden kan duren, om een eind te maken aan de misleiding door Procter & Gamble.

Zolang deze zaken spelen zegt Maljers bij voorkeur niets. Dreigende taal past niet bij een afscheid.

Maljers die het Unilever-concern tien jaar heeft geleid, wordt opgevolgd door Morris Tabaksblat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden