Magistrale compositie verklankt Koerdisch leed

Kayhan Kalhor * * * *

amsterdam Bij het gezamenlijke optreden van het strijkkwartet Brooklyn Rider uit New York en de vermaarde Iraanse componist en kemanchespeler Kayhan Kalhor, contrasteert e nasale klank van de kemanche (penvedel) fraai met het klankpalet van de westerse instrumenten. Dat werd pas goed duidelijk na de pauze van het concert in het Tropentheater, toen het magistrale Silent city, titelstuk van de gezamenlijke cd, werd uitgevoerd.


Deze compositie van Kalhor is opgedragen aan de slachtoffers van de door Iraakse dictator Saddam Hussein gelaste gifgasaanval op het Koerdische stadje Halabjah in 1988. De muziek begint bijna onhoorbaar, met een ondefinieerbare, lang aangehouden klank die langzaam aanzwelt en waarin heel geleidelijk de afzonderlijke 'stemmen' van de verschillende strijkinstrumenten onderscheiden kunnen worden.


Op indringende wijze verklankt de ijle kemanche van Kalhor het geween en gejammer van de slachtoffers, maar altijd op gepaste afstand van de gruwelijke realiteit.


Jammer eigenlijk dat daarna nog een laatste stuk van de hand van violist Jacobsen werd gespeeld. Veel te veel noten en variaties.


Ton Maas


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden