Mag postbode televisies bezorgen?

De naam Tante Pos dateert nog van de tijd dat PostNL nog PTT Post was en de besteller een vaste huisvriend die af en toe een sigaartje werd toegestopt. PostTanTe was het ezelsbruggetje en dat werd uiteindelijk omgedraaid tot Tante Pos.


Tante Pos was geen speelbal van speculanten die zich bij het minste lichtpuntje in de euforie lieten meeslepen en bij de geringste aarzeling in paniek raakten.


Maandag maakte PostNL bekend dat de postmarkt de komende jaren niet met 8 tot 11 procent zal krimpen maar met 9 tot 12 procent. Dus 1 procentpunt meer dan verwacht. En de winstmarges op pakketbezorging zullen in 2015 niet tussen 13 tot 15 procent liggen, maar tussen 11 tot 13 procent.


Op de beurs werden dit meteen als onheilstijdingen geïnterpreteerd. De beurskoers daalde met liefst 20 procent. In amper een uur was het bedrijf 400 miljoen minder waard. Toen begin vorig jaar het fraudeschandaal bij Imtech naar buiten kwam, daalde de koers die dag met 9,5 procent. Nadat SNS Reaal in november 2011 moest bekennen dat het diep in de penarie zat, kelderde het aandeel op één dag met 6,5 procent. SNS Reaal ging failliet en Imtech veranderde van het paradepaardje in de brekebeen van Beursplein 5.


Als de beleggers of speculanten moeten worden geloofd, is het met PostNL nog veel slechter gesteld. Gelukkig is de beurs geen feilloze thermometer voor het reilen en zeilen van bedrijven. Overdrijving door kuddegedrag speelt daarvoor een te grote rol bij de koersvorming. PostNL is geen hopeloze toko die gedoemd is ten onder te gaan omdat de banken en nutsbedrijven hun afschriften per e-mail versturen en mensen hun kerstwensen en verjaardagsfelicitaties via WhatsApp.


Ten eerste zal de daling van het postverkeer temporiseren omdat nu eenmaal een deel van de mensen graag een handgeschreven kaartje blijft sturen en ontvangen, net zoals een deel de voorkeur geeft aan een papieren krant of een fysiek boek. Ten tweede bieden de veranderingen in het consumentengedrag met name PostNL ook grote kansen. Mensen doen hun aankopen steeds vaker online, hetgeen betekent dat de goederen door een besteldienst moeten worden bezorgd zolang de zelfrijdende auto's en drones nog niet gemeengoed zijn geworden. En PostNL is zo'n besteldienst.


Die pakketbezorging groeit ook snel bij PostNL; vorig jaar met 10 procent, zij het dat de marges iets minder hoog zijn. Maar PostNL kan de service verbeteren en toegevoegde waarde creëren door ook leveringen in de avonduren te doen en zware goederen (bankstellen, televisies, wasmachines) te bezorgen en zelfs te installeren.


PostNL moest PakketNL worden. Of Tante Pos moet een transseksuele operatie ondergaan en in Oom Pakket veranderen - een organisatie van goedbetaalde vakmensen die flexibele uren draaien en met een schroevendraaier overweg kunnen.


Mogelijk wordt het weer een huisvriend.


Reageren?


p.dewaard@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden