Madagascar 3: Europe's Most Wanted

Verhaal is ondergeschikt aan slapstickactie.

Regie Eric Darnell, Tom McGrath en Conrad Vernon. NL en OV in 205 zalen

Het eenvoudigste baantje ter wereld noemde Chris Rock zijn werk als stemacteur toen hij afgelopen februari de Oscar voor beste animatiefilm mocht uitreiken. Je roept wat in een microfoon en vangt nog bergen dollars ook. Uiteraard raakte de acteur, in deze animatiefilm voor de derde keer te horen als adhd-zebra Marty, met zijn grapje een kern van waarheid.


Het klopt dat de succesformule van animatiestudio Dreamworks omtrent leeuw Alex, giraffe Melman, nijlpaard Gloria en Chris Rocks zebra is verworden tot een ogenschijnlijk eenvoudige invuloefening. Sinds het stel in de eerste Madagascar (2005) uit een New Yorkse dierentuin ontsnapte en in Madagaskar belandde, beleeft het even spectaculaire als inwisselbare avonturen. Ook in dit derde deel is het verhaal ondergeschikt aan slapstickactie. Dat is opvallend, want Noah Baumbach, verantwoordelijk voor sterke, wrange komedies als The Squid and the Whale en Greenberg, schreef mee aan het scenario.


Op de hielen gezeten door een dierenjager (Frances McDormand met een Frans accent) vlucht het gezelschap van Monte Carlo via Rome en de Zwitserse Alpen naar Londen. Elke scène is een kermisattractie, wat wordt versterkt wanneer de dieren zich aansluiten bij een circus. Dat die pretentieloze insteek prima werkt, bewijzen de momenten rond de circusvoorstelling; het animatieteam pakt uit met een show die in de buurt komt van een psychedelische trip, ondersteund door uitstekende 3D-effecten.


Tegelijk zorgt het hoge hapslikweggehalte ervoor dat er nauwelijks één moment echt blijft hangen.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden