Machtswellust

Op de van hem bekende strenge dwingende wijze - de echo van Ingmar Bergman is nooit ver weg - leidt de Oostenrijker Michael Haneke (Funny Games, Caché, Amour) de kijker naar de onontkoombare conclusie dat Duitsland zich anders ontwikkeld zou hebben wanneer de mensen in de jaren voorafgaand aan de Eerste Wereldoorlog met elkaar zouden zijn omgegaan en God niet hadden misbruikt om voor eigen rechter te spelen.

In zijn magnifieke, zware drama Das weisse band wordt een op het oog vredig dorp geteisterd door nare, geheimzinnige voorvallen die langzaam maar zeker de ware aard van de bewoners aan het licht brengen. Die aard is gestoeld op machtswellust, bekrompenheid en sadisme. Zij die lijden onder de fysieke repressie en sociale ongelijkheid moeten wel gevaarlijk gefrustreerd raken. De paranoia, angst en wraakzucht die zich als een virus door het dorp verspreiden, laten dan ook vooral de kinderen niet onberoerd. Huiveringwekkende film, tijdens het filmfestival van Cannes terecht bekroond met een Gouden Palm.

Nederland 2, 23.00-1.14 uur.

The Fighter

(David O. Russel, 2010) The Fighter volgt het bekende stramien van de boksfilm: de eerste successen, de terugval, de moeizame, welverdiende comeback. Hoewel de gevechten spectaculair in beeld zijn gebracht, overtuigt de film toch vooral als familiedrama. De scènes waarin Micky Ward (Mark Wahlberg) klem komt te zitten tussen zijn familie, zijn ambities en zijn nieuwe vriendin zijn nog spannender dan de bloederige confrontaties in de ring. Christian Bale schittert als Micky's crackverslaafde halfbroer. Melissa Leo overtuigt als hun moeder; beiden wonnen een Oscar voor beste bijrol.

Veronica, 20.30-22.55 uur.

Un prophète

(Jacques Audiard, 2009) Met Un prophète, op het Filmfestival van Cannes 2009 onderscheiden met de Grand Prix, leverde regisseur Jacques Audiard (De rouille et d'os) niets minder af dan een meesterwerk. Het is vooral Tahar Rahim als de 19-jarige Malik, die een zesjarige gevangenisstraf dient uit te zitten zonder dat duidelijk is wat hij exact heeft uitgespookt, die er een onvergetelijke film van maakt. Noord-Afrikaans uiterlijk, opgegroeid in een tehuis, praktisch analfabeet - verder gaat de informatie niet. 'Ben je moslim', vraagt de bewaarder. De schouders van Malik gaan iets omhoog. 'Eet je varkensvlees?' Wat maakt het uit, spreekt de gezichtsuitdrukking van de jongen. Malik is meer een universele dan multiculturele held; voor hem vormen geloof en afkomst slechts een jas, geen huid.

Canvas, 22.10-0.45 uur.

The Hit

(Stephen Frears, 1984) Vroege film van de Britse veteraan Frears (1941) vol ijzersterke scènes die het verhaal onderbreken en die er alleen maar lijken te zijn om het plezier of de schoonheid van de scène zelf. Het verhaal is niet meer dan een dienstbaar raamwerk. Een filosofisch ingestelde misdadiger (Terence Stamp) heeft een deal gesloten met justitie, verlinkt zijn maten en wordt tien jaar later in Zuid-Spanje ontvoerd door een ijzige huurmoordenaar (John Hurt) en diens beginnende hulpje (Tim Roth). Zij handelen in opdracht van oude maten die op vergelding uit zijn. Waarna een lange reis volgt door het prachtig dorre Spaanse landschap, waar de afzonderlijke scènes zich laten bekijken als opzichzelfstaande films.

Eén, 23.20-0.55 uur.

Paul Verhoeven in zijn wekelijkse filmrubriek voor de Volkskrant.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden