Mabels trouwdag in het poppenhuis

House of Viktor & Rolf..

Milou van Rossum

Londen Nog geen vijf jaar nadat Viktor & Rolf het tienjarig bestaan van hun modemerk vierden met een overzichtstentoonstelling in het Musée des Arts décoratifs in Parijs, is er wederom een retrospectief van hun werk te zien: The House of Viktor & Rolf. Maar die nieuwe tentoonstelling, in de Barbican Art Gallery in Londen, is zo bijzonder van opzet dat je geen moment het gevoel hebt dat je naar een herhaling zit te kijken.

Het centrale stuk van de expositie is een 6 meter hoog, wit Victoriaans poppenhuis met drie verdiepingen. Daarin staan 55 poppen van 60 centimeter hoog opgesteld, gekleed in de meest opvallende vrouwenstukken van de afgelopen vijftien jaar. Te beginnen met een lange jurk met bolle rok van kapot gemaakte stof, uit de collectie waarmee het duo zich in 1993 met veel succes op het modefestival van Hyères presenteerde, eindigend met de grijze jas waarin het woord No is verwerkt, uit de show voor komend najaar.

De porseleinen kopjes van de poppen zijn replica’s van 19de-eeuwse exemplaren, maar hun haar en in het porselein ingebakken make-up zijn identiek aan die van het model dat de kleren destijds showde. De pop in de trouwjurk van Mabel van Oranje heeft blond, opgestoken haar, de poppen in stukken uit de Flowerbomb-collectie zijn felroze opgemaakt.

Om het huis heen staan levensgrote poppen, ook met porseleinen koppen, die de originele kledingstukken dragen. Vanaf de eerste verdieping van de galerie kun je in het poppenhuis negen ronddraaiende, roodharige popjes in de Russian Doll collectie zien staan. Deze couturecollectie uit 1999 werd geshowd door het roodharige, op een plateau ronddraaiende model Maggie Rizer. Linksonder het balkon zie je vervolgens precies hetzelfde tafereel, maar dan drie keer zo groot.

De figuren, gemaakt door een Gentse poppenmaker, verwijzen naar de expositie Launch uit 1996. In galerie Torch toonden Viktor & Rolf een serie miniatuurinstallaties met poppen die een atelier, een boetiek, een fotoshoot en een catwalkshow bestierden; dingen waarvan de ontwerpers destijds slechts konden dromen.

De poppen refereren ook aan Le Theatre de la Mode, een rondreizende Franse mode-expositie van net na de Tweede Wereldoorlog. De in poppen in haute couture moesten geld ophalen voor oorlogsslachtoffers én de interesse voor Parijse mode weer aanwakkeren.

Viktor & Rolf voeren hun concepten vaak tot in de kleinste details door en dat is ook nu het geval. De meeste poppenkoppen moesten vijf keer worden gebakken om de make-upkleuren goed te krijgen. Doordat het niet mogelijk was met poppenhaar de modellenkapsels te imiteren, hebben ze menselijk haar gekregen. De kleren van de kleine poppen zijn precies op schaal, tot aan borduursels, kant, sierbloemen en dessins aan toe.

Het enige echte verschil tussen de grote poppen en de kleine is dat er bij de kleine zeven verschillende gezichten zijn, en de grote poppen allemaal hetzelfde soort hoofd hebben. Maar verder zijn ze gelijk: kleding, haar, make-up, zelfs de schaal. Alle poppenhoofden hebben dezelfde, kinderlijke verhouding tot het lichaam. De uitvergrote koppen doen bij de grote poppen vervreemdend aan.

De kamers in het door Siebe Tettero ontworpen poppenhuis zijn aangepast aan de kleren. Popje Mabel staat in een kamer met gotische bogen (een knipoog naar de Oude Kerk in Delft, waar ze trouwde), in de kamer van de upside down-collectie staat alles op z’n kop.

The House of Viktor & Rolf is een surrealistische, sprookjesachtige expositie, die precies laat zien waar de twee ontwerpers goed in zijn: mode verheffen tot visuele spektakels die de waan van het seizoen overstijgen.

Milou van Rossum

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden