Maas en mensen

Met Jasperina kun je voor de dag komen, altijd en overal...

Cornald Maas

In de film (Vroeger is dood), in het cabaret (Lurelei), in de liedkunst (ze zong Sondheim en Kurt Weill), in de musical (Fien de la Mar), op televisie (als Nina Brink of koningin Emma), in de hitparade (Dobbe Dobbe Dobbe), zelfs in de Vagina Monologen (voor de broodnodige chic). En, vanzelfsprekend, ook bij speciale gelegenheden: ze was vorig jaar de verrassings-act tijdens het afscheidsfeest van uitgever Ary Langbroek, en tijdens haar optreden in het Amsterdamse Concertgebouw werd er door het doorgaans zo verwende publiek geen wenkbrauw gefronst - integendeel.

Jasperina de Jong is zelfverzekerdheid, is standing en allure, is professioneel en gedisciplineerd, is ook gerijpt door het leven, verantwoord en toch avontuurlijk. In de intimate musical Marlene Dietrich kruipt ze, voor én achter de schermen, in de huid van de cynische diva die de schone schijn graag in stand houdt.

Maar wie vangt haar op als het minder gaat, als ze twijfels heeft, als ze zich zorgen maakt? Wie zorgt voor haar natje en haar droogje? Wie is, in de kleedkamer, haar steun en toeverlaat? Dat is in de voorstelling Vivian Hoffman, gespeeld door Doris Baaten, die Dietrich drankjes geeft, aanhoort en geruststelt, en met de nodige relativering uitbranders incasseert.

Dat is in het echt Carla Blok, die jarenlang souffleerde, wijntjes offreerde, eten regelde, hotelkamers boekte. 'Ik heb me zeker in Vivian herkend', prevelt ze na afloop van de première. 'Maar vraagt u mij niet wat mijn drijfveren zijn geweest voor dit vak. Ik begrijp niet waarom ze me altijd wilden hebben.'

Blok leerde De Jong kennen tijdens een tv-show van Henk Elsink, wiens zaken ze al jaren regelde. Jasperina was onder de indruk van de frêle assistente en vroeg haar als vaste begeleidster. Sindsdien hing Carla Blok bijna dagelijks haar jurken uit, zette ze schmink en pruiken klaar, liet ze zelfs haar honden uit. 'Met ongekende voorbehoudloze toewijding', zegt impresario Gislebert Thierens. 'Jasperina raakte zo verwend dat ze niemand anders meer om zich heen veelde.'

Gaandeweg breidde Blok haar werkzaamheden uit. Ze werd ook de reddende engel van de actrices Anne-Wil Blankers en Annet Nieuwenhuijzen. Sterker nog: laatstgenoemde was, zo verzekert impresario Thierens mij, alleen tot tachtig voorstellingen van A little night music bereid als Blok haar vaste metgezel zou zijn.

Carla Blok zorgt graag, maar Carla Blok zorgt niet meer. Want ze is nogal ziek. Ze lijkt het er niet over te willen hebben. 'Ik ben een theaterdier. Altijd geweest. Het toneel is mijn bestaansrecht.' Prominenten wandelen tijdens het premièrefeest af en aan. Tom Egbers, Catherine Keijl, Hedy d'Ancona, Louis van Dijk, gastheer Albert Verlinde, Liesbeth List (met zonnebril), Isa Hoes (met giga-blote-rug), het paar Boonstra-Tóth (vaste klanten op elke première, en Tóth elke première nog bruiner dan de vorige). Carla Blok heeft vooral oog voor de aanwezige acteurs en actrices. Huib Rooijmans pakt haar eens stevig vast. Ellen Vogel knikt haar toe. Anne-Wil Blankers onderhoudt zich langdurig met haar. Dit is een bescheiden sentimental journey.

Carla Blok aarzelt als ik nieuwe vragen stel. 'Ik ga u geen smeuïge verhalen vertellen. Het in mij gestelde vertrouwen zal ik nooit schenden.' De blik blijft argwanend. 'Misschien moeten we nog eens een aparte afspraak maken. Maar als het overwaait is dat helemaal niet erg.'

Zij vangt niet het licht, dat doet de artiest. En wat zich in de kleedkamer afspeelt dient verborgen te blijven. 'Pijn en verdriet zijn privé', zei Vivian Hoffman al tijdens de voorstelling. Jasperina de Jong komt op haar reddende engel af, fluistert iets, en nog zonder een woord tegen mij te zeggen verdwijnt Carla Blok. Achter de diva aan.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden