Maas en Mensen ziet dat Pim geen eitje is

Het hoofd van Pim ligt naast de sokkel. En Corry Ammerlaan-van Niekerk weegt het in haar hand, en probeert het er dan weer op te schroeven....

Dit is een replica van het viereneenhalve meter hoge beeld dat vandaag tegenover het Schielandhuis in de Rotterdamse binnenstad wordt onthuld. In aanwezigheid van burgemeester Opstelten en een hoop pers. Gelukkig is de Alphense Corry Ammerlaan te nuchter om echt zenuwachtig te zijn. 'Ik heb het niet zo op heisa.' En hoe ziet zij deze onthulling? 'Als het einde van de reis.'

Toch is het boetseren van het enige echte Pim-beeld - Ammerlaan spreekt zich liever niet uit over de Pim-versie van Harry Mens die tijdens het transport werd onthoofd - geen sinecure. 'Alle ogen zijn op je gericht. Dat maakt je een beetje kwetsbaar.'

Vorig jaar overlegde ze, nadat ze de opdracht van de Stichting Vrienden van Pim had gekregen, in eerste instantie met Simon Fortuyn. 'Hij dacht aan een beeld van Pim met de hondjes, of Pim met de hand omhoog.' Maar in het hoofd van de kunstenares ontstond vrijwel direct een ander idee. 'Ik werk altijd met een bepaalde diepgang achter de persoon.' Fortuyn zou moeten worden vereeuwigd in een karakteristieke pose: debatterend, energiek, en niet al te streng - want relativering was toch ook zijn handelsmerk, vindt Ammerlaan. Ze legde haar plannen aan een bonte rij belanghebbenden voor. Het college van Burgemeester en Wethouders. Het Centrum Beeldende Kunst. Leefbaar Rotterdam. En last but not least Marten Fortuyn en butler Herman. Ze bezocht meer dan eens het Palazzo di Pietro. En kwam er ogen tekort. 'Bleek Pim er een sculptuur van mij te hebben staan!'

Zo'n publiekslieveling moet uitermate herkenbaar zijn. 'Iemand met een kaal hoofd is niet meteen een eitje. Pim had toch ook een hoop hobbels en kuilen.' Diepzinnigheid reserveerde ze voor de zuil. Daarin zijn scheuren aangebracht, als metafoor voor de omslag die Fortuyn in het denken teweegbracht. En dan die Latijnse spreuk, voor de broodnodige allure. Liquendi liberatem custodiamus - laten wij waken over de vrijheid van het spreken. Degenen die, gesteund door een wapperende vaderlandse driekleur, schreeuwerig met het erfgoed van Pim aan de haal gaan moeten zich wat Ammerlaan betreft niet rijk rekenen. 'Met primitieve uitspraken van mensen die anderen weleens even pootje willen lichten, wil ik niks te maken hebben.'

Ze sleutelt in de directiekamer van het Artihove Art Centre te Bergschenhoek nog eens aan de kleine Pim. Uit de opbrengst van de verkoop van replica's moet straks het beeld, dat 90 duizend euro heeft gekost, deels terugverdiend worden, legt Artihove-opperhoofd Aad van Dijk uit. Pim-bewonderaars krijgen er voor zeven euro extra ook nog een handtekening van hun held bij. Corry Ammerlaan houdt zich met dat soort feitjes niet bezig, hoewel ze al vaak in opdrachten van bedrijven en particulieren kunst vervaardigde. Deze ex-onderwijzeres vertelt haar verhaal liever in beelden dan in woorden. 'Ik hou mezelf, anders dan Pim, vaak op de vlakte. Niet iedereen hoeft te weten wat ik denk.'

Ze benadrukt nog maar eens het belang van cachet. Straks, als het beeld er staat, gaat ze zo nu en dan vast nog eens kijken, op de vroege zaterdagochtend, als er nog niemand is, en ze in alle rust kan constateren of de omgeving van het beeld nog niveau heeft.

Het materiaal van de obelisk is in de geest van Pim, zegt ze: zwart graniet met zilveren glittertjes. 'Het blijft mooi, en het heeft geen onderhoud nodig.' Net als Pim, misschien? Nu zwijgt Corry Ammerlaan-van Niekerk even. Ze realiseerde in elk geval zijn stoutste droom: voor eeuwig de eeuwigheid in. En dat beeld van haar, zegt ze nu, heeft eigenlijk niks met politiek te maken. 'Ik vind dit een mondiaal iets.'

Cornald Maas

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden