Maas en mensen zegt: jottum! Mensen zijn sterfelijk!

Jannie Houweling...

Cornald Maas

Wie kent haar niet?

Ze staat op de kaart dankzij toneelstukken als De abri, Een monoloog van een gebroken vrouw en Stoofperen.

En dat zijn dan nog maar een paar wapenfeiten.

Zo iemand verdient podium in Weekendtheater En Pluche, initiatief van Joop Braakhekke, pal naast zijn vermaarde restaurant Le Garage.

Daar krijgen gerenommeerde en minder gerenommeerde artiesten de kans om hun talenten, in alle intimiteit, aan een klein publiek te tonen. Houwelings cabareteske theatersolo Het gaat altijd anders is, aldus de meesterkok, 'dé oplossing voor een suffe zondagmiddag'.

Wat heet.

Houweling ratelt er op los, in een monoloog vol frustraties en filosofieën. We nemen kennis van haar zorgen om de dood en het moederschap, van haar smetvrees, van de stilte-momenten die haar psychiater heeft verordonneerd. En dan dat bestaan. Valt dat eigenlijk wel te doorgronden? 'Op een gegeven moment denk ik: jottum!, mensen zijn sterfelijk! Ook ik ben sterfelijk!'

Gelukkig is daar ook tekkel Gijsje die rustig zijn eigen gang gaat, een hapje eet, het publiek in wandelt om aan pumps te snuffelen, en dan – juist als het Nirwana ter sprake komt – een dutje doet in zijn mand. Gijsje, genoemd naar de acteur Gijs Scholten van Aschat, is in het dagelijks leven Houwelings 'substituutkind', en levensechte therapie voor een kinderloze vrouw die haar moedergevoelens toch ergens kwijt moet. Gijsje is bovendien homo, vertelde Houweling al aan Het Parool, en dus heeft hij, als dramaqueen, een perfect oog voor de juiste verhoudingen. Als er wordt geapplaudisseerd klaart Gijsje helemaal op. En in En Pluche blaft hij er bovendien vrolijk op los. Maar Houweling zelf is na afloop niet helemaal tevreden. Komt doordat Gijsje tijdens de voorstelling weigerde op het podium te springen. 'Terwijl hij dat heel goed kan! Als het gesprek niet over hem gaat wil Gijsje hoe dan ook de aandacht pakken. Nou ja – kinderen zetten je nu eenmaal altijd voor lul.'

Het mag de pret niet drukken. Als Joop Braakhekke invitaties verstuurt ben je verzekerd van aandacht. De spiegelwanden in zijn restaurant geven het kleinste wapenfeit meteen maar mondiale allure. Niet eerder bezochten zoveel prominenten een voorstelling van Houweling.

Frans Molenaar, Serge-Henri Valcke en Merel Laseur bijvoorbeeld. Harry Mens onderhoudt zich met Gert-Jan Dröge, en Ruud Hendriks kruipt aan een tafeltje bij Frits Barend die zijn vrouw Marijke heeft meegenomen. Zij heeft het enorm naar haar zin nu ze voor even verlost is van voetbal. Barend overweegt Jannie Houweling – nu niet langer Haagse dame die in de war is maar gisse meid in zwart leer – uit te nodigen voor zijn programma.

Ze zal haar geluk niet op kunnen. 'Je bent – als je niet Youp van ' t Hek heet – toch afhankelijk van Frits en Henk. En Gijsje gaat dan mee. Dat is een must.'

Ze speelde al eens gastrolletjes in Goudkust en Oppassen!! En ze was zelfs een blauwe maandag entertainmentdeskundige in RTL Boulevard. 'Op een gegeven moment zat Patricia Paay daar. Kennelijk ben ik gekickt, dacht ik.'

Nu Joop Braakhekke nog. Die heeft een onvervalste primeur in petto. Hij heeft Houweling gevraagd een stuk voor hem te schrijven. Voor – wie weet – een première in zijn eigen En Pluche. 'Het moet er nu toch maar eens van komen. Já toch?' Geen John Lanting-onderbroekenlol moet dat worden, wat Houweling betreft. Iets Dame Edna-achtigs, misschien? 'De kracht van Joops idiotie moet wel de ruimte krijgen.'

Zij trilt altijd een stevig potje na. Tijdens het spelen van zo'n voorstelling verliest ze minstens een kilo. Haar motor maakt geregeld overuren, ook als Gijsje om stilte vraagt. Houweling citeert haar favoriete one-liner.

'De meeste mensen leven hun leven alsof ze al hun halve leven dood zijn.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden