Maas en mensen vindt schuurpapier op de set

Winnie Sorgdrager ziet het heus wel zitten. 'Het lijkt me interessant om te zien hoe er vanuit het gezichtspunt van een scenarioschrijver en een regisseur tegen de gebeurtenissen wordt aangekeken', liet ze mij weten....

En dus begeef ik me zonder zorgen naar het majestueuze oude ABN/AMRO-gebouw aan de Amsterdamse Vijzelstraat waar een deel van het tweeluik wordt opgenomen. 'Ik zou Winnie Sorgdrager nu niet willen ontmoeten', zegt actrice Tamar van den Dop. 'Toch bang misschien dat ik haar onrecht aandoe. Maar na afloop van alle opnamen: gráág.'

Regisseur Peter de Baan grinnikt. 'Sorgdrager is in de serie toch ook slachtoffer. Ik zou, als ik haar nu zou spreken, al snel medelijden met haar krijgen.' Thom Hoffman is pragmatischer: hij vreest inmenging door het Openbaar Ministerie bij te intensief contact. De Baan: 'Het mag niet nodeloos kwetsend zijn. Dáár ligt, geloof ik, juridisch de grens.'

Er wordt gerepeteerd voor een scène. Docters van Leeuwen - gespeeld door Hoffman - is ontstemd. Hij heeft op televisie gezegd dat Desi Bouterse opgepakt zal worden. Maar Hans van Mierlo laat in de wandelgangen weten dat je zoiets niet zeggen kunt. Docters van Leeuwen voelt zich in de steek gelaten. 'IJdelheid', fluistert regisseur Peter de Baan vanaf de zijlijn, 'behoefte aan krantenkoppen en onsterfelijkheid.' Sorgdrager legt de bos rozen die ze zojuist van Docters van Leeuwen cadeau kreeg op tafel en loopt geïrriteerd weg. Sluimert hier ook een gefnuikte liefde? De Baan: 'Alleen in het spel.' Hij legt even een hand op mijn schouder. 'Ik geloof dat dit de meest vergaande aanraking is.'

Hier manifesteert zich de verhevigde werkelijkheid. Net als in de eerder door De Baan geregisseerde serie Retour Den Haag zijn historische politieke feiten het uitgangspunt, maar daar wordt vervolgens fictie van gemaakt. 'Dit is dramatisch materiaal dat zo lang mogelijk dramatisch moet blijven.' Voor zo'n project als dit krijg je tegenwoordig nauwelijks nog de kans, zegt hij. 'Televisie is kortademig geworden. Alles moet meteen scoren. Er is - anders dan bij het toneel - geen beschermd gebied meer waar mooie dingen kunnen worden ontwikkeld.'

Klein puntje van zorg op de set: de rozen dreigen te verleppen. 'Op film zie je daar niets van', meldt De Baan. Na een paar nieuwe repetities wordt de scène uiteindelijk opgenomen. 'Ik vraag me werkelijk af of jullie helemaal besodemieterd zijn', bijt Docters van Leeuwen Sorgdrager toe. Zij stapt op en hij sukkelt er vertwijfeld achteraan, de bos rozen in de hand. 'Schuurpapier moet het worden', zegt Hoffman na afloop. 'De schroeven moeten worden aangedraaid. Die totale eenzaamheid - die wil ik ook laten zien.'

Hoffman is een beetje moe. Resultaat van zware opnamen, een dag eerder, waarin een hevige explosie tussen Docters van Leeuwen en Sorgdrager hoognodig met - te - veel bier moest worden afgeblust. Van den Dop drentelt vrolijk rond, koffiebekertje in de hand. In een recent interview in deze krant maakte zij vooral een getroubleerde indruk. 'Dat leek me toch vooral projectie van de journaliste in kwestie.'

De werkelijkheid ontglipt je kennelijk soms ook als je er zelf prominent deel van uitmaakt. Peter de Baan is intussen verheugd dat Sorgdrager nieuwsgierig is naar de serie. Misschien moet hij haar als figurant vragen. 'Sorgdrager die in een scène naar zichzelf kijkt - dat lijkt me wel wat.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.