Maas en mensen maakt reclame voor de Effies

Reclamejongens blijven toch reclamejongens, en zijn zelden reclamemeisjes...

De vrouwen zijn fors in de minderheid tijdens de uitreiking van de Effies, de meest begerenswaardige prijzen in het reclamevak. Gelukkig is Wouke van Scherrenburg er, vrouw immers die op het Binnenhof flink haar mannetje wil staan en nu, min of meer verlost van het politieke gekrakeel, voor een ongetwijfeld goed betaalde schnabbel opteert. Ze is woensdagmiddag gastvrouw, in het Amsterdamse Koninklijk Instituut voor de Tropen, en ze moet zelf ook nog in het reine komen met die rol. 'Ik ben gewend aan minder feestelijke bijeenkomsten.'

Nou is zo'n prijsuitreiking ook geen sinecure, al trotseerde de Effie, zo wordt ons gemeld, de zware economische tijden. Case na case wordt doorgelicht, met veel opmerkingen over de effectiviteit van reclamecampagnes, in filmpjes die doorspekt zijn met het nodige jargon.

Positionering.

Merkbouwen.

Cross-media-experience.

De reclamemakers blijken amper begenadigde sprekers te zijn. Te druk met doelmatigheid wellicht, tijdens een prijzenregen die in de eerste plaats effectiviteit en niet creativiteit beloont. Reclamemaken vergt kennelijk ook een hoop diplomatie. Toch verklaart juryvoorzitter Frank Meysman dat de makers van de afgevallen cases recht hebben op opening van zaken. 'Als je niet genomineerd bent, heb je recht om te weten waaróm.'

Wouke van Scherrenburg komt langzaam op stoom. 'De consument is eigenlijk een kiezer geworden - hartstikke zwevend.'

Moet zij helaas toch een zangeresje aankondigen dat met gedeformeerde opera-stem Italiaans repertoire kweelt. Van de Matia Bazar-klassieker Ti sento blijft geen spaan heel. En daarna klossen, in soms welhaast gewijde stilte, nieuwe winnaars het podium op. Brons is er onder andere voor PMSvW/Y & R en Heineken Brouwerijen (Amstel - voetbal en vriendschap), zilver gaat onder meer naar de CliniClowns-campagne van Saatchi & Saatchi en de in opdracht van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat gemaakte Bob jij of Bob ik?-campagne; goud komt toe aan KesselsKramer, voor de laatste campagne van telecombedrijf Ben. Van Van Scherrenburgs eerdere oproep tot burgerlijke ongehoorzaamheid komt niks terecht. De genodigden zijn het blijkbaar eens met de jury.

En omdat de Effie twintig jaar bestaat is er ook nog een jubileum-Effie, en die wordt uitgereikt aan de makers van de Cup-a-soup-campagne uit 1999. Slimme vogels hadden dat al geraden: even daarvoor verzorgde Marjan Luif een cabaret-act als Soep-Annie, de moeder van een soep-minnaar die uiteindelijk een recept voor gevulde vissenkop ten beste geeft. Nauwelijks reactie uit de zaal. De makers van bureau Lowe malen er niet om. Ze komen te laat, maar nét op tijd voor de bekendmaking, binnenstuiven.

En zo blijkt dat ook in de wereld van de reclame een Nederlandse prijsuitreiking de nodige glamour ontbeert. Terwijl de zaal toch ook wordt bevolkt door gisse types die de halve dag bezig zijn met vormgeving. Kunnen de jongens en meisjes van KesselsKramer volgend jaar niet eens worden ingehuurd voor Schwung en styling?

Effectiviteit telt. 'Wij zijn heel blij met brons', zegt een laureate zonder overtuigskracht. Bijna wordt, voor het feestelijke slotakkoord, de band gestart die met Abba's The winner takes it all de puntjes op de i zet.

Wouke van Scherrenburg hervindt nu toch echt het Den Haag Vandaag-venijn. Matthijs de Jongh van KesselsKramer heeft lak aan de conventies en verschijnt zonder nadrukkelijke invitatie op het podium. Hij verklaart desgevraagd graag grapjes te maken. De parlementair verslaggeefster laat het er niet bij zitten. En spoort hem aan nóg een Witz te bakken. Vergeefs. Waarop ze zegt: 'Je moet je repertoire uitbreiden, da's duidelijk.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden