Maas en mensen levert protest met Thekla Reuten

En daar is ze dan, Thekla Reuten, op de rode loper voor het Amsterdamse theater Tuschinski. Ze poseert elegant, lippen en tanden op glamourstand....

Thekla Reuten staat niet, zoals collega-actrice Halina Reijn en andere glamourdiva's, om de haverklap op rode lopers, kortgerokt en decolletébewust. In de alledaagse werkelijkheid is ze zo gewoontjes, noteren interviewers gegegeld, en zo ontdaan van sterallures.

Maar pas op. De actrice, onder andere gelauwerd voor haar rollen in Kruimeltje en De Tweeling, speelt ook graag een spelletje. Vanavond draagt ze een robe die voorbehouden lijkt aan hoofdrolspeelsters. Terwijl zij in Rosenstrasse toch maar in beperkte mate de lakens uitdeelt.

Ze is in de film een van de arische vrouwen die in 1943, in Berlijn, manmoedig protest leveren tegen het Derde Rijk. Ze bedelt om vrijlating van haar joodse echtgenoot. 'Daaaankuwel', zegt regisseur Margarethe von Trotta als de genodigden applaudisseren - deze aubade aan vrouwelijke onverzettelijkheid zal het op zijn minst goed doen in de kolommen van Opzij.

Reuten schrijdt met rode konen door de wandelgangen, als een bevallige maagd. Daar dromt premièrepubliek uit onverdachte hoek samen: documentairemaker Cherry Duyns, regisseur Marleen Gorris, schrijfster Renate Dorrestein, zanger/dichter Huub van der Lubbe, Van Gogh-vertolker Jochum ten Haaf, Klivia-kanon Hetty Blok.

Veel vrouwen verder die nogal zijn ingedost (indossen, zie Van Dale: uiterlijk vertoon wegmeppen). Margarethe von Trotta verzet, uiterst pünktlich, geen stap als ik haar passeren wil. Aanvankelijk vroeg zij de ook aanwezige Jeroen Willems voor de rol van de gevangen gezette violist Fabian Fischer, maar hij kon zich niet vrijmaken voor de opnamen. 'Je bent een superacteur', zegt de zuster van co-producent Errol Nayci desalniettemin tegen hem, 'en ook nog eens heel knap.'

Thekla Reuten twijfelt of ze Story nu wel of niet te woord zal staan. Maar ze wil eigenlijk best - zolang het maar over haar werk gaat.

Zij meldt in interviews steeds weer dat ze iets vertellen wil, dat het haar om de inhoud gaat, dat ze zelden tevreden is over haar eigen prestaties, dat Volle Maan niet haar smaak is, dat ze soaps niks vindt. 'Ik doe liever niks dan soap', vertelde ze aan Viva.

Thekla Reuten is ambitieus. Ambitieuzer misschien nog dan ze zelf denkt. Voor je het weet wordt, in acteurskringen, weer eens die anekdote opgelepeld dat ze een duet moest zingen met een mannelijke collega en zo vol was van haar missie dat ze per ongeluk ook zijn partij voor haar rekening nam.

Tijdens de afterparty in Club Inez verdwijnen de laatste resten glamour. En er ontstaat een pittig gesprek met hoofdrolspeelster Katja Riemann, actrice zonder opsmuk, die mijn complimenten over haar spel bijna negeert omdat ze liever losbarst over politiek en de positie van de Grünen. Volgt een verhandeling over het nieuwe Europa. Thekla Reuten discussieert mee. Broer Thijs, gemeenteraadslid voor de PvdA in Amsterdam, houdt een en ander nauwlettend in de gaten. Dan gaat het toch nog even over de meest roerende momenten uit De Tweeling, de Nederlandse inzending voor de Oscars, en over ouders die nog niet lang geleden het leven lieten.

Thekla Reuten heeft haar moeder nog, een Italiaanse die in Almere bivakkeert. Die maakt bij elke première van haar dochter keurig haar opwachting. En baant zich dan een weg door drukte en glamour. Rosenstrasse had wel íets compacter gekund, liet ze eerder op de avond weten. Glaasje rosé? Glaasje champagne? 'Eigenlijk ben ik op zoek naar water.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden