Maas en Mensen kwijnt weg tussen de power-vrouwen

Dacht ik nog dat ik maandelijks redelijk wat geld uitgaf aan kleding. Mis. In AM, een nieuw kwartaalblad over 'luxe shopping en persoonlijke stijl', lees ik wat willekeurige P.C....

En toch mikt Annemarie van Gaal (39), geestelijk moeder en hoofdredacteur van het blad, niet alleen op fashion victims en de happy few. Op het omslag prijkt model Judith Osborn, toch wel getekend door het leven, een beetje androgyn, en zelfs een beetje spooky. Maar dat zie ik verkeerd. Het gaat hier om een statement. 'Ik kies voor karakter, niet voor modepoppetjes', zegt Van Gaal. Harry Mens belde haar laatst nog. 'Judith is altijd zo'n appetijtelijk snoepje', had hij gezegd, 'en nu staat ze zó op de cover.' Van Gaal: 'Ik heb geen behoefte aan gepolijste portretten die alleen maar de smaak van de opdrachtgever reflecteren.'

Het is de eerste van drie openingsdagen van de boutique die net als het blad AM heet, aan de P.C. Hooftstraat 97. Van Gaal wilde geen glamourous receptie met alleen maar prominenten. Iedereen is welkom, elke potentiële klant krijgt een glas champagne in de handen gedrukt. Maar de doorsnee P.C. Hooft-vrouw zie ik nog niet. Is dat soms die dame met die kolossale zilveren veiligheidsspeld als broche, bontmutsje op het hoofd, blik die uitsluitend zucht naar uiterlijk vertoon verraadt?

Van Gaal - enthousiast, hartelijk, zachte g - wil graag een paar vooroordeeltjes slechten. Vrouwen die in de P.C. Hooftstraat shoppen, leven heus niet van de portemonnee van hun man. 'Ze zijn zelfstandig en hebben een eigen stijl. Het zijn power-vrouwen.' De verloedering van de ooit zo chique winkelstraat is kennelijk aan haar voorbijgegaan. 'Misschien heb ik 'm wel een beetje verheerlijkt. Omdat ik zo lang in het buitenland zat.'

Ze werkte zich op van directiesecretaresse tot succesvol ondernemer, bouwde samen met Derk Sauer de grootste tijdschriftenuitgeverij van Rusland op en gaf de Moscow Times uit. Nog steeds is ze commissaris bij de Telegraaf Tijdschriftengroep. Maar AM is de kinderdroom die werkelijkheid is geworden. 'Als klein meisje al bezocht ik de P.C. Hoofststraat. En gaf ik elke cent die ik verdiende aan kleding uit.'

AM is straks 24 uur per dag open. Handig als je in volstrekte privacy wilt winkelen. En prettig als je net voor je vroege vlucht naar een society-bestemming toch nog een cocktailjurkje wil aanschaffen. Op de eerste etage van AM Boutique drentelen modellen en modenichten heen en weer. Society-reporter Barbra Plugge klampt zich vast aan kunstenares Ans Markus. Covergirl Judith - nu met de looks van een te bruine Patricia Paay, in ultrakorte schotse rok - roept opgetogen dat niemand haar herkent.

AM - dat is toch vooral de wereld van ontwerpers die Jackie Kennedy als klant hebben, en van bloemige geurkaarsen die helemaal in Parijs zijn gekocht. In het glossy magazine worden champagnes en kapsels geanalyseerd. Uit de rubriek PC Nieuws: 'Het zal niemand ontgaan zijn dat Joop! de deuren heeft gesloten.'

De gezichtjes van de AM-personeelsleden staan strak van allure. Ze kijken me, temidden van zoveel opgeklopte chique, argwanend aan. Ik voel me niet op mijn gemak. Van Gaal intussen blijft monter, en - als enige - tamelijk naturel. Als ze lacht, heeft ze een trillend konijnenneusje. Soms gaat ze op safari, in Zimbabwe of Botswana, ver weg van couture en commercie, op zoek naar mannen met speren. 'Zie het als een reinigingstocht.'

Nu onderhoudt ze zich met haar ouders. P.C. Hooft-collega's vergapen zich aan wufte japonnen van Valentino, ontwerper die ook verantwoordelijk is voor de bruidsjurk van Máxima. 'Het bewijst dat ze smaak heeft. Of liever: dat ze mijn smaak heeft.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.