Maas en mensen in Riga (2): Europa is niet vrij!

De burgemeester geeft iedereen een handje. Zo blij is hij dat wij er vanavond allemaal zijn...

En Esther Hart ontmoet, in het Riga Latvian Society House, collegae. De Maltese zangeres bijvoorbeeld, en het kindsterretje uit Engeland dat furore wil maken met een Jamai-brilletje. De Zweedse commentator stelt zich voor. En vraagt vervolgens of ik een kiekje van hem en Esther Hart wil maken.

Daar betreedt burgervader Gundars Bojars het podium. Omdat hij geen Engels spreekt wordt hij bijgestaan door een tolk. 'Be inspired!', zegt de tolk. En, met nauwelijks verholen trots: 'We are fully prepared!'

Daar ging wel het een en ander aan vooraf. Er was een fiks geldtekort en een interne staf-vendetta, en de problemen werden zo groot dat EBU-baas Björn Erichsen zelfs dreigde Letland de organisatie van het Eurovisie Songfestival te ontnemen. Uiteindelijk werd uitvoerend producent Arvids Babris van zijn taak ontheven en leverden de Zweden, die het festival al vier keer organiseerden, expertise en bijstand, vooral op creatief vlak. En dan zijn er ook nog al die waarschuwingen voor criminaliteit. De ook aanwezige Nederlandse ambassadeur Nicolaas Beets, nazaat van die andere Beets, verzocht ons in een brief 's avonds vooral niet alleen over straat te gaan.

Het mag de pret niet drukken. Het enthousiasme in Letland is groot. De Baltische staat, pas sinds 1991 bevrijd van het Russische juk, ontleent prestige aan de organisatie van het festival en staat opeens voor heel Europa op de kaart. Minister-president Einars Repse bezocht inmiddels de repetities in de Skonto Olympic Hal, vlakbij een desolaat fabrieksterrein, en sprak zijn grote bewondering uit voor het podium en het lichtplan. En tijdens elke persconferentie hengelen Letse PR-officers naar complimenten over Riga. And what do you think about the Latvian people?

Ze doen hun uiterste best, vanavond, en serveren gerechten waarin gekookte aardappelen de dienst uitmaken. Alleen Marie N, de winnares van vorig jaar, en aanstaande zaterdag een van de twee presentatoren, schittert door afwezigheid. Zij schreef met I wanna - eerder een gisse verkleedpartij dan een lied - geschiedenis: het werd als single de grootste flop uit de Eurovisie-historie.

Mooi scenario voor de komiek Alf Poier, de deelnemer voor Oostenrijk. Hij komt zowaar met een boodschap naar Riga. 'Mensen moeten niet op mijn lied stemmen want het is een heel slecht lied. De Oostenrijkers schamen zich ervoor.' Zijn dierenaubade Weil der Mensch zählt is een pleidooi voor Individualismus in dit Europa dat een 'mentaal en spiritueel Hiroshima' geworden is. Vindt Poier althans. 'Europe is not free!' En dus zal hij zaterdag hoogstwaarschijnlijk in zijn kruis grijpen, om zo de organisatoren van het festival te provoceren. 'I am the holy clown.'

Toch gaat hij nu braaf op de foto met de Ierse achtergrondzangeressen, en met Esther Hart. Burgemeester Bojars straalt. 'Iedereen is een winnaar!', liet hij eerder via zijn tolk weten.

Komt er toch nog een deuk in het Letse zelfvertrouwen, als een dag later het wereldberoemde Russische duo t.A.T.u. arriveert, achtervolgd door een horde fotografen en cameraploegen. De brutale meiden verklaren, conform het imago dat ze cultiveren, dat ze het decor en het lichtplan helemaal niks vinden. Wat is hun oordeel over de liedjes van de de andere deelnemers?, vragen journalisten. 'Die interesseren ons niet', zeggen ze. Zijn ze inderdaad lesbisch? Gaan ze op het podium de beloofde kussen uitdelen? Julia en Elena acteren desinteresse, kijken niet op of om, tekenen verveeld hartjes, en lachen en applaudisseren pas als ze worden uitge floten.

Wat zei Alf Poier ook weer tegen de verzamelde pers toen hij nog brutaal was? 'This is going to be a musical holocaust.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden